• امروز : سه شنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 29 April - 2025

تقدیر و تشکر اعضای شورا از عملکرد سازمان تاکسیرانی

  • کد خبر : 32109
تقدیر و تشکر اعضای شورا از عملکرد سازمان تاکسیرانی
همزمان با سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا از عملکرد سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در بخش های مختلف تقدیر کردند.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، پس از اظهارات و ارائه گزارش رئیس تاکسیرانی، نوبت به اظهار نظر اعضای شورا رسید. میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و بیست و یکمین جلسه شورا در واکنش به گزارش عملکرد سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن تقدیر از اجرای طرح تاکسی برخط، اظهار کرد: اقدام بسیار ارزنده ای صورت گرفت که تحول آفرین است و جای تقدیر دارد.

وی افزود: اتفاق تحول ساز برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای آغازین خود قرار دارد و تفاوت و تحول بنیادینی در ناوگان تاکسیرانی ایجاد می کند اما اگر فکری برای آن نشود، می تواند چالش ایجاد کند.

مظفر با بیان اینکه هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی برقی آیون با کیفیت بالا و متفاوت از قبل وارد شده است، یادآور شد: پاشنه آشیل این است که در راستای شارژ خانگی این تاکسی ها، هر راننده بتواند در منزل خود خودرو را شارژ کند. شرکت توزیع نیروی برق باید برای آپارتمان هایی که متقاضی هستند، برق شارژ خودروهای برقی را از کنتور برق مشاع ساختمان جدا کند.

رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه اگر برق اختصاصی شارژ خودرو را از برق ساختمان جدا نکنیم، این کار خوب و ارزشمند به سر منزل مقصود نمی رسد، گفت: شهرداری با نگاه مینیاتوری و مصرف کننده در این زمینه وارد عمل شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از مدیریت شهری که تهران را به پرچم دار برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرد، گفت: برقی سازی و توسعه فضای سبز در تهران یک برنامه بود که شهرداری آن را پیگیری کرد و دستاوردهایی داشت که امیدواریم این روند را ادامه دهد.

وی افزود: تا ۶ هزار تاکسی تا پایان تابستان وارد تهران می شود. ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در بندرعباس مانده و خوشبختانه دچار حریق نشد. از وزارت صمت و رئیس جمهور درخواست می کنم که این موضوع را مورد توجه قرار دهند که ثبت سفارش اتوبوس ها هرچه سریعتر انجام شود. هرجا ما موضوعی را در شورا مطرح کردیم، رئیس جمهور قاطعانه دستور داده و درخواست می کنیم در این زمینه نیز توجه لازم را داشته باشد. دو شیشه اتوبوس در این حادثه دچار خسارت شد و خوشبختانه خسارت عمده ای را شاهد نبودیم.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان تاکسیرانی برای ارائه خدمات فرهنگی به تاکسیرانان و نامگذاری ایستگاه ها به نام شهدا، یادآور شد: این لایحه در روزهای آینده به شورا ارائه خواهد شد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ما از فرسودگی ناوگان تاکسیرانی رنج می بریم، اظهار کرد: این فرمول عجیبی است که سهم تهران از تاکسی های نو هزار و ۵۰۰ دستگاه است. مجلس، وزارت صمت و خودروسازان باید به این موضوع توجه کنند که ورود قطره چکانی خودروها جوابگو نیست.

وی ادامه داد: سوال ما این است که ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی وارد شده، در کدام خطوط فعالیت می کنند؟

پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه مدت زمان زیادی از توافق برای تأمین ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی گذشته است، گفت: سوال ما این است که تولیدکننده داخلی توان تولید موتورهای برقی را دارد؟ تا کجا باید معطل این موضوع بمانیم؟

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه موتورسیکلت سازان دنبال برقی سازی نیستند، اظهار کرد: قیمت موتورهای برقی بالاتر است و تولیدکنندگان دنبال سود خود هستند. دولت و شورا باید تمهیداتی در نظر بگیرند که این روند تسهیل شود.

وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسیکلت های برقی در منازل شارژ شوند. اگر این شرایط فراهم شود تولیدکننده نیز وارد ساخت موتورهای برقی خواهد شد.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت:سال گذشته تنها ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند؛ اگر بخواهیم با همین روند ادامه دهیم، ۵۵ سال زمان نیاز است تا یک‌بار نوبت نوسازی به همه تاکسی‌ها برسد. اگر این عدد معقول است، ادامه دهیم؛ اما اگر نیست، نه‌تنها نباید از این آمار خوشحال شویم، بلکه باید بسیار نگران باشیم. بنده می‌دانم که زحماتی کشیده شده، اما این زحمات کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عدم تأمین تاکسی از سوی خودروسازان قابل پذیرش نیست، تأکید کرد: اگر ایران‌خودرو نمی‌تواند، سراغ خودروسازان دیگر داخلی یا خارجی برویم. سالانه یک و نیم میلیون خودرو در کشور واگذار می‌شود، بنابراین پذیرفتنی نیست که تأمین تنها ۱۰ هزار تاکسی برایمان غیرممکن باشد. متنوع‌سازی سبد تاکسی‌ها ضروری است؛ باید با خودروسازهای مختلف مذاکره کرد تا رانندگان و مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

تشکری هاشمی همچنین خواستار رفع تبعیض در ارائه تسهیلات بین تاکسی‌های برقی و بنزینی شد و گفت: همان‌طور که برای تاکسی‌های برقی تسهیلات گسترده‌ای فراهم شده، نباید نسبت به تاکسی‌های بنزینی بی‌تفاوت باشیم. خودروهایی که آلایندگی آن‌ها در سطح استاندارد جهانی است، باید در سیستم حمل و نقل شهری جای داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر فعال‌اند، ادامه داد: اگر قرار است عمر تاکسی‌ها ۱۰ سال باشد، باید روند نوسازی به‌صورت منظم و مستمر انجام شود، نه آنکه شاهد باشیم ده‌ها هزار تاکسی فرسوده همچنان در خیابان‌ها تردد کنند.

وی از انحصاری شدن استفاده از برخی تاکسی‌ها در دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها نیز انتقاد کرد و گفت:در بسیاری از ادارات، از جمله ساختمان‌های شهرداری، تاکسی‌هایی که باید در خدمت عموم مردم باشند، به‌صورت اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر لازم باشد، طرحی به شورا بیاوریم و استفاده اختصاصی از تاکسی‌ها را ممنوع کنیم.

تشکری هاشمی درباره تاکسی‌های برقی نیز خاطرنشان کرد:ما نخستین تجربه تاکسی‌های برقی را در شهر تهران داریم و بارها تأکید کرده‌ام که سؤال از عملکرد این تاکسی‌ها به‌معنای مخالفت یا موافقت نیست. لازم است گزارش دقیق و کارشناسی از راندمان، چالش‌ها و مزایای این خودروها ارائه شود تا بتوانیم تصمیم دقیق‌تری بگیریم.

وی  به سامانه‌های هوشمند تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: با وجود راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند، هنوز دسترسی مسافران به این سامانه‌ها به‌خوبی فراهم نشده است. رانندگان دسترسی دارند، اما مسافران باید QR کد اسکن کنند و با دشواری به اطلاعات برسند. از سازمان مربوطه تقاضا دارم که دسترسی سریع، شفاف و ساده برای شهروندان فراهم شود تا این خدمت هوشمند، اثربخش و مردمی شود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه بانوانی که در سطح مدیریتی شهرداری کار می کنند، عملکرد خوبی دارند و امیدواریم موفق باشند.

وی افزود: رانندگان تاکسی برقی دغدغه هایی در مورد گارانتی باتری های خودروهای خود داشتند و دغدغه ها این بود که تصمیماتی که برای هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی برقی جدید پیش بینی شده، برای آنها هم اعمال شود.

نادعلی با بیان اینکه هر تاکسیران سفیر فرهنگی است، تصریح کرد: اتفاقات فرهنگی مختلفی در تاکسی ها دنبال می شود و تقاضا می کنم با همراهی کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون حمل و نقل، معاونت فرهنگی و اجتماعی در سازمان تاکسیرانی ایجاد شود.

 

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=32109
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.