• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
زاکانی:

تغییر مسیر فرسودگی شهر تهران پس از سال ها بیخیالی

  • کد خبر : 598
تغییر مسیر فرسودگی شهر تهران پس از سال ها بیخیالی
شهردار تهران گفت: تهران دارای مخاطره های جدی از جمله گسل های فعال و ۱۲ هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نسبت به جان و زندگی شهروندان بیخیال بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند، در حالیکه در سال ۱۴۰۱ توانستیم این مسیر را عوض کنیم.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی روز شنبه در یک نشست افزود: سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر شود تا شهر در مسیر فرسودگی قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه شهر تهران دارای ۹۴۰ قطعه است، تاکید کرد: اگر عمر مفید ساختمان‌ها ۵۰ سال باشد، باید سالانه حداقل ۲ درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود به عبارتی سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.

وی با اعلام اینکه از سال ۹۱ شاهد سقوط صدور پروانه هستیم، افزود: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی سیاست ها باعث شد که از دهه ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش رشد در صدور پروانه ها باشیم اما در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم شرایط جدیدی در صدور پروانه را برای تهران رقم بزنیم که از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین مهم است زیرا پایتخت با کمبود یک میلیون مسکن مواجه است، در حالی که ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن است، افزود: می توان مبتنی بر این کمیسیون شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، همچنین در سیاستگذاری کلان کشور نیز شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران هم شهردار مسئول دبیرخانه و کمیسیون است.

وی افزود: وقتی در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد، هدفگذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد و با نگاه گران‌سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.

زاکانی خاطرنشان کرد: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.

وی اظهار داشت: از تیرماه سال ۹۸ این موضوع سیستمی شد و اگر ۲۵۰ مترمربع را قابل تفکیک ببینیم، تا ۷۵۰ متر یک طبقه اضافی و تا یکهزار و ۲۵۰ مترمربع هم ۲ طبقه اضافی مجوز داده می شد.

وی افزود: امروز شرایطی را پشت سر می گذاریم که بر اساس آمار در سال ۱۳۹۹ اجاره نشینی از ۱۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است و در تهران این آمار ۴۳ درصد بوده و امسال بیشتر است.

شهردار تهران با بیان اینکه اجاره خانه به شکلی سرسام آور بالا رفته است و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، افزود: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بود و در هشت سال، قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شد که ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.

زاکانی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا ۹۱ تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شد، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده است و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شد و بدترین شرایط به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم به طوری که در انتهای دوره، قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته در خصوص دپو و استمرار رکود است و برای برون رفت از چنین شرایطی، مدیریت شهری رکن اساسی است و باید تصمیم گیری می کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.

افزایش تعداد پروانه ها به منزله شهر فروشی نیست

شهردار تهران تاکید کرد: بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی فرق زیادی وجود دارد و اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کند به مثابه شهر فروشی نیست بلکه راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۴۰ مصوبه از جمله ۶۶ طرح موضعی داشتیم که فهرست آنها به رسانه ها داده خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ۱۰ ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، گفت: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند ما بافت چیذر، فرحزاد، ده‌ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم را سالها رنج می داد و هیچکس هم به آنها توجه نمی کرد را ساماندهی کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند فارغ از امضای طلایی دنبال شود، افزود: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم اعلام کردیم که هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.
زاکانی گفت: وسعت محله کن ۷۹ هکتار است و ۳۴۰ هکتار کوهسار و ۱۸۰ هکتار نیز باغ خرمالو دارد که پنج هزار قطعه را گستره ۷۹ هکتاری بررسی کردیم و با تصمیم کمیسیون برای این پنج هزار قطعه که شامل ۱۵ هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سال‌های سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت سه طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که افرادی در این منطقه با استفاده از رانت، هفت طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.

زاکانی یادآور شد: خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود و ۲.۹ کیلومتر در ۲ طرف آن تغییر پهنه داشتیم به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.ز

 

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=598
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.