به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی این شورا بررسی کلیات طرح تعرفههای اصلاحی بهره برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه را در دستور کار داشتند که در همین راستا نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۸۰ مجموعه ورزشی در اختیار سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران است، افزود: سیاستهای سازمان ورزش برای مدیریت این مجموعهها باید مورد توجه قرار بگیرد و عدم رعایت این سیاستها مورد پیگرد قانونی خواهد بود. ورود سازمان ورزش به ساخت اماکن ورزشی جدید یکی دیگر از ویژگیهای این طرح به شمار میرود.
در ادامه زهرا شمس احسان رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران نیز گفت: پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضاء در این طرح اعمال شده است. اگر تأیید آئیننامهها تنها به سازمان ورزش سپرده شود ممکن است تنها منافع این سازمان در نظر گرفته شود و از سویی دیگر مناطق و شرکتها و سازمانها از این آئیننامهها پیروی نکنند. لذا کمیته ورزش و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی آئیننامهها را تأیید خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ۱۳۷ مجموعه سطح ۲ در اختیار مناطق قرار دارد افزود: در حال حاضر برخی مناطق امکان تجهیز و بهره برداری از اماکن سطح ۲ را ندارند و اگر این اختیار به مناطق داده شود امکان تجهیز وجود خواهد داشت. ۵۵ مکان ورزشی واگذار شده به پیمانکار و به اتمام رسیده به سازمان ورزش بازخواهد گشت که نیاز به نیروی انسانی دارد. در حقیقت تعداد ۳۲۵ نفر که در مجموعههای سطح ۲ مشغول کار هستند میتوانند در ۵۵ مکان جدید و مجموعههای سطح یک به کار گرفته شوند.
شمس احسان با بیان اینکه فضاهای در اختیار سراهای محلات، اماکن ورزشی سطح ۳ محسوب میشوند، افزود: نظارت در این اماکن توسط ناظران حاضر در شهرداریهای مناطق انجام میشوند. در این طرح ضمن حفظ ساختار سازمان ورزش جهت سیاستگذاری کلان، نظارت و ارزیابی بر تمامی مجموعههای ورزشی و همچنین توسعه کلان ورزش همگانی و رویدادهای فرامنطقهای سعی شده سیاست تمرکز زدایی و وحدت فرماندهی پیگیری و عملیاتی شود. در این طرح ۴۳۰ مجموعه شهرداری تهران و حدود ۳۰۰ زمین چمن مصنوعی بر اساس چهار معیار به سه سطح ۱، ۲ و ۳ تقسیم بندی شده است.
در ادامه احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: عملا اختیار از شهرداران مناطق در این حوزه گرفته شده بود. در حوزههایی همچون پسماند و خدمات شهری، ساماندهی آسیبهای اجتماعی و بوستانها شهرداران اختیاری نداشتند و تنها آنچه مرکز برای آنها تصمیم گرفته بودند اجرا میکردند. ما در شهرداری حضور داشتیم و میفهمیدیم این نحوه اداره شهر تهران صحیح نیست. اگر میخواهیم خدمات را قفل کنیم این روش خوبی است اما اگر میخواهیم خدمت رسانی کنیم تمرکزگرایی به این شکل روش مناسبی نیست.
وی تاکید کرد: ما در مورد همین طرح دو جلسه با شهردار تهران برگزار کردیم و آقای زاکانی اعتقاد داشت که بخشی از مسئولیتها باید به مناطق واگذار شود. اینکه برخی رسانهها تنها درد را مطرح میکنند درست نیست. وقتی دردی مطرح میشود باید درمان آن نیز مطرح شود. امیدواریم با این طرح سطح اختیارات شهرداران مناطق افزایش یابد و بهره این طرح به مردم برسد.
در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با تاکید بر اینکه نباید در حوزه اجرا به عنوان شورا دخالت کنیم، افزود: نباید آئیننامهها در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیته ورزش تصویب شود و این اصلاح در مصوبه باید صورت بگیرد تا با مشکل روبرو نشویم.
پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: دوستان اصلاح طلب ما سیاست دو گانهای را دنبال میکنند، میبینیم در شورای پنجم تا چه میزان تمرکزگرایی صورت گرفته بود و به نوعی فشلیسم به مجموعه شهرداری تحمیل شده بود.