به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران صبح امروز – چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲- با حضور در استودیو شهر در خصوص آخرین اقدامات و برنامه های حوزه مترو در بخش بهره برداری توضیحاتی ارائه کرد.
وی در ابتدای این گفت و گو در خصوص وضعیت ناوگان متروی تهران اظهار کرد: اولین حرکتی که در متروی تهران اتفاق افتاده به روزهای پایانی سال ۷۷ بر می گردد و ۲۴ سال است که در خدمت مردم هستیم . دز مقاطع مختلف ناوگان مترو تجهیز شده ولی امروز در عملیات به طور روزانه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰رام قطار در حال سرویس دهی هستند.
درستی افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم. ناوگان قدیمی تر دی.سی و نسل دوم ای. سی هستند. ۴۲ رام قطار دی.سی داریم. امروز به لحاظ در دسترس بودن و راندمان آنها مطلوب نیست و جور اصلی جابجایی مسافر را قطارهای ای. سی می کشند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: در همین ۷ خط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویس دهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگانی که امروز داریم باید به آن اضافه شود تا سرویس دهی مناسبی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: خطوط مترو با شبکه بودنش معنی دارد.با تکمیل کردن خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو بیشتر می شود. از اسفند سال گدشته و از ابتدای سال مطلوبیت خط ۶ چندین برابر شده است. اگر خطوط ۶ و ۷ و ۴ و ۲ و ۳ را توسعه دهیم ناوگان موجود امروز ما جوابگوی سرویس دهی نخواهد بود.
درستی عنوان کرد: برای ۴ خط باقیمانده باید برنامه ریزی مضاعفی برای ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد. برای تامین کسری، دو مسیر پیگیری می شود قرارداد ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گدشته جاری شده مسیر کندی را طی کرده بود اما از چند ماه گدشته شهردار تهران به صورت هفتگی پیگیر هستند و یک مسیر رو به رشد را طی کرده و در کمتر از ۲ ما آینده پیش پرداخت آن داده می شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران یادآور شد: یکی از کارهایی که در چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل شهری اتفاق افتاد بحث تولید قطار ملی بود که امروز برای اولین بار یک رام قطار را به صورت پایلوت توانستیم بسازیم و تست های آنها به صورت موفقیت آمیز انجام شد. برای ۱۱۳ قطار قراردادی را امضا کردیم در قالب قطار ملی و این کارها اگر در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود کمک بسیاری به ناوگان می کند و این مشکل زیرساختی به مرور مرتفع می شود.
وی بیان کرد: یک رام قطار ملی با مشارکت شرکت های دانش بنیان ساخته شده است، واقعیت این است که سختگیرانه این مسأله را پیگیری می کنیم و تمام تستهای رایج و استاندارد روز دنیا را می گیریم. در سه شب گذشته تست های نهایی این رام قطار در خط های اصلی ما انجام شد و تمام مراحل خود را پاس کرد. برآورد این است که تا اواخر مرداد این رام قطار را در خدمت مردم قرار دهیم و اگر اینقدر سخت گیری نمی کردیم تا امروز وارد چرخه شده بود.
۴۱رام قطار دی.سی و یک ام دی. سی پلاس
درستی درباره اورهال قطارها هم گفت: در سه ماهه ابتدای سال طبق برنامه زمانبندی با حساسیت خاصی اورهال را در دستور کار قرار دادیم. برنامه این بود تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را اورهال کنیم. در این باره ارتقای قطارهای دی.سی را داریم که مشکلات اصلی تکنولوژیکی داشت. با شناسایی این نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی آنها انجام شد و ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشت شناسایی شد. البته دیگر این قطار دی. سی نیست و نام آن به دی.سی. پلاس تغییر کرد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار دی. سی داریم و یک رام قطار دی. سی پلاس که امیدواریم یک سوم قطارهای دی. سی به این راندمان برسند تا زمانی که اولین قطارهای جدید تهیه شوند.
قیمت جهانی هر یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تصریح کرد: قیمت جهانی هر یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است. ما همین قطارهای قدیمی را به عنوان سرمایه مردم می شماریم. با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار می توان نسبت با ارتقای قطارهای قدیمی اقدام کرد و این سرمایه گذاری یعنی ارتقای قطارهای دی. سی را با جدیت پیگیری می کنیم.
ارتقا ظرفیت اورهال واگن ها تا ۵۰درصد
وی افزود: برای ظرفیت اورهال قطارها، یک مساله؛ زیرساخت است و بحث دیگر این است که حوزه عملیات ما امکان در اختیار قرار دادن واگن های زیاد برای اورهال را ندارد. در نشست خبری اخیر، سوء برداشت از صحبتهای شهردار شده بود. برنامه یک سال آینده ما ۲۰۳ واگن برای اورهال است و منظور شهردار تهران از اورهال ۴۵۰ واگن تا پایان سال آینده است که عدد قابل توجهی است. به جز ظرفیت واگن سازی اگر شرایط را فراهم کنیم در پایانه های شهید کلاهدوز و اکباتان می توان ظرفیت زیرساختی اورهال را بالا ببریم و تا ۴۰ تا۵۰ درصد ارتقا دهیم. در واقع برای اورهال باید حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.
درستی درباره خدمات مترو در ایام مختلف سال اضافه کرد: در اسفندماه و برخی زمان ها تقاضای بیشتری داریم اما در تابستان تقاضا کمتر است؛ چرا که مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند و بخشی از برنامه زمانبندی ما تابع این است که در چه فصل و ماهی هستیم و نیاز مردم چیست. درواقع تابستان فصل بسیار مهمی است برای اورهال؛ لذا معمولا باید در مهرماه با واگن های اورهال شده مواجه باشیم. امسال نیز برنامه ریزی کردیم از این تایم طلایی استفاده بیشتری کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: موضوع هوشمندسازی و طرح ای. بی. تی پیگیری می شود که یکی از حوزه های آن حمل و نقل و مترو است. این مسأله را به حوزه سخت افزار و نرم افزار تقسیم کردیم تا بحث کیف پول الکترونیک را وارد بهرهبرداری کنیم. شرکت بهره برداری متولی تامین سخت افزاری در ایستگاه ها و نصب آن شد و بخش نرم افزاری به فاوا واگذار شده است. خوشبختانه زودتر از برنامه زمانبندی این اتفاق را رقم زدیم و در تمام ایستگاههای مترو تجهیزات اولیه آن را نصب کردیم و بستر آن آماده است.
وی گفت: طرح روزنامه دیواری مدتی است که توسط مجموعه همشهری در مترو انجام می شود و بخش نیازمندی های آن در روزنامه دیواری مورد استقبال قرار گرفته است.
درستی درباره جشن عید غدیر و برنامه های مرتبط در ایستگاه ها و جابجایی مسافران برای این جشن توضیح داد: شرکت بهرهبرداری در اغلب مناسبت های ملی و مذهبی شرکت بهره برداری در حال سرویس دهی است. روز جمعه . در روز عید برای این جشن بزرگ ۱۰ کیلومتری در خدمت مردم هستیم. شاید تنها مد حمل و نقلی آن روز، با توجه به منع تردد و محدودیت های سایر مدهای حمل و نقلی مترو باشد. بنابراین برای ورود و خروج مردم در جشن در خدمت آنها خواهیم بود. در پایان مراسم تا آخرین ساعات در کنار مردم هستیم تا همه مسافران را جابجا کنیم. همچنین در یک سری از ایستگاه ها نیز کار فرهنگی انجام خواهیم داد.