• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
نشست علنی شورای شهر کرمان؛

تخصیص اعتبار برای مرمت خانه شهر و نظارت بر تله‌کابین

  • کد خبر : 7154
تخصیص اعتبار برای مرمت خانه شهر و نظارت بر تله‌کابین
یکصدو دهمین نشست علنی شورای شهر کرمان، محل بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات گوناگونی بود از مرمت خانه شهر گرفته تا ضرورت نظارت بر روند اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مانند تله کابین در کوه‌های صاحب الزمان.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ایرنا، این شورای اسلامی شهر کرمان در حالی روز دوشنبه برگزار شد که حاشیه های مختلفی نیز بین برخی اعضا با شهردار داشت که از طریق لینک زیر می توانید آنها را مطالعه کنید:

اما از جمله دیگر مسائل مطرح در این جلسه مرمت خانه شهر کرمان بود؛ خانه شهر کرمان در مکانی فرهنگی در کنار استانداری کرمان، حسینیه ثارالله، بوستان قدیمی شهر تماشا، سینما و کانون اندیشه قرار دارد که بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی این شهر طی سالیان گذشته در این مکان برگزار شده و ارزش بالایی دارد.

سال ۱۳۴۸ مسئولان وقت شهر کرمان برای برگزاری اجتماعات در این شهر تصمیم به بنیان خانه شهر کرمان گرفتند و هزینه های ساخت آن را نیز از طریق عوارض شهری تامین کردند.
براساس آنچه در منابع خبری آمده، سفارش و تهیه نقشه های خانه شهر کرمان به معمار مشهور ساکن در کرمان «علی اصغر اصفهانی» سپرده و با بهره گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه های اسلامی با هنر معماری روز دنیا مجموعه خانه شهر در ۲ طبقه احداث شد.

این خانه سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید اما چند سالی است که با طراحی و احداث مجموعه ای بزرگ در محل فعلی میدان شورا و احداث ساختمان جدید استانداری کرمان، خانه شهر رو به تخریب گذاشته و گلایه ها از وضعیت کنونی آن نیز بالاست.

سالیان گذشته دغدغه مندان و اهالی کرمان معتقد بودند خانه شهر کرمان با وجود معماری و نقشی مهمی که در تاریخ معاصر این شهر دارد به دلیل بی توجهی و مرمت نشدن در حال تخریب بوده است.

دغدغه مردم و مسئولان شهری باعث شد که سال گذشته و در هشتاد و سومین نشست علنی شورای شهر کرمان برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر کرمان جدی شود و اعضای این شورا به پیشنهاد شهرداری با تصویب برگزاری این مناقصه بر لزوم توجه به این مکان فرهنگی و قدیمی شهر کرمان تاکید کردند.

امسال نیز برای بار دیگر موضوع مرمت خانه شهر در نشست علنی شورا مطرح شد، پیشنهاد کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمان در مورد مرمت خانه شهر از موضوعات یکصد و دهمین نشست علنی بود و علیرضا نادری رییس شورای شهر کرمان نیز در این زمینه گفت: درخصوص کارهایی که در کمیسیون‌ها تصمیم گرفته می‌شود، مستلزم تخصیص بودجه است که باید در اعتبارات سالیانه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: به یکباره در وسط سال طرح جدیدی که ممکن است در اولویت باشد یا نباشد را مطرح می‌کنیم که با این کارها تمام برنامه‌های شهرداری به هم می ریزد.

نادری تاکید کرد: ما اکنون برای شورای شهر جا و مکان داریم و مرمت خانه شهر هم از یک ساخت و ساز جدید بیشتر خرج دارد و ما در شهرداری کارهای با اولویت و مهم‌تری نیز داریم؛ به طور مثال شهرداری هنوز نتوانسته محلی را برای جابه جایی اعتبارات پیشنهاد کند تا ساختمان آتش نشانی ساخته شود که خیلی هم برای شهر کرمان ضروری است.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز گفت: به لحاظ ثبت تاریخی، مرمت خانه شهر ضرورت دارد؛ پیشنهاد من این است که طی یک سال یا ۶ ماه کار مرمت این ساختمان انجام و شورا به آنجا منتقل شود و شهرداری منطقه ۳ به محل فعلی استقرار شورای شهر در خیابان سپه انتقال یابد.

در نهایت پیشنهاد ۵۰ میلیارد ریالی برای مرمت خانه‌شهر که شهرداری در اصلاح بودجه بیاورد به رای گذاشته شد و با هفت رای موافق، یک رای مخالف و ۲ رای ممتنع به تصویب اعضای شورا رسید.

پروژه تله کابین شهر کرمان به کجا رسید؟

اما نظارت بر روند اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهر کرمان از دیگر موضوعات مطرح این نشست شورا بود؛ محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی شورا نیز در این نشست گفت: بحث سرمایه‌گذاری اولویت شورای ششم بوده و در بحث بودجه ۱۴۰۲ برای انتظام‌بخشی به این موضوع بودجه مشخصی قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث نظارت بر قراردادهای سرمایه‌گذاری در این کمیسیون در حال انجام است ادامه داد: یکی از قراردادهایی که بر آن نظارت شد بحث قرارداد تله‌کابین شهر کرمان بود که در آن زمان پایان پروژه سال ۱۴۰۰ بود و در همین شورا یک سال فرصت به سرمایه‌گذار داده شد که تا پایان سال گذشته تله کابین برای مردم قابل استفاده باشد اما متاسفانه این پروژه افتتاح نشد و پیگیری‌های متعددی از سرمایه گذار انجام شد و در نهایت نماینده سرمایه‌گذار به شورا دعوت شد و تعهد کردند با تامین تجهیزات تا انتهای ماه صفر(۲۵ شهریور) این پروژه برای عموم قابل استفاده باشد که متاسفانه با وجود تاخیر ادعا کردند همچنان باید قطعات جدید تامین شود.

رییس کمیسیون حقوقی شورا بیان کرد: متاسفانه پروژه تله کابین چند سال است که در حال انجام بوده و این ذهنیت در مردم ایجاد می شود که این پروژه با پروژه هتل بام گره خورده است در حالی که ۲ قرارداد مجزا هستند.

توضیحاتی در مورد مشاجره هفته گذشته

در ادامه جلسه موضوع های دیگری نیز بحث شد؛ هفته گذشته در یکصدو نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان، اعضای شورا بر آنچه تصمیم های یک طرفه و فردی بعضی اعضا خواندند انتقاد داشتند و آن را خلاف قانون و مخالف صیانت از حق همه اعضا درزمینه تصمیم گیری دانستند. در این نشست به مصوبه‌ای از شورا که در هیات تطبیق رد شده بود اشاره شد که بعد از صحبت‌ها پیرامون این تصمیم هیات تطبیق، اعضای شورا از مراجعه هیات رییسه شورا به فرمانداری اعتراض کردند و گفتند که هیات تطبیق وظیفه دارد در فرصتی ۱۴ روزه به مصوبات رسیدگی کند و بگوید خلاف قانون است یا نیست.

محمدرضا کُمساری نایب رییس شورا در نشست امروز به مشاجره هفته گذشته نیز اشاره کرد و در توضیحاتی گفت: در خصوص بحثی که هفته پیش در شورا مطرح شد و صحبت‌هایی که در مورد هیات تطبیق صورت گرفت، فرماندار از من خواست در جمع دوستان شورا توضیحاتی ارائه دهم.

وی ادامه داد: مصوبه شورا ظاهرا برای فرمانداری ارسال می‌شود و قبل از اینکه جلسه هیات تطبیق برگزار شود از طرف شهرداری، آقای عسگری مشاور شهردار تماسی می گیرند و تقاضا می کنند مساعدت لازم در خصوص تصویب این مصوبه صورت گیرد و صحبت می‌شود که شهرداری با استانداری هم گفت‌و گو کرده و استانداری هم موافق این بحث(تایید مصوبه) است.

کمساری گفت: بعد از این صحبت، جلسه هیات تطبیق تشکیل می‌شود که در این جلسه نماینده استانداری(آقای قوام) با مصوبه مخالفت می‌کند که در این زمان از فرمانداری با شهرداری تماس گرفته می‌شود که شما(شهرداری) نماینده‌ای را به جلسه بفرستید تا در مورد مصوبه مذکور مذاکره کند که در نهایت پس از مذاکره شهرداری هم اعضای هیات تطبیق قانع نمی‌شوند.

وی افزود: پس از رد مصوبه از طرف شهرداری تقاضا می‌شود که(تایید یا عدم تایید) این مصوبه در هیات تطبیق نگه داشته شود تا(شهرداری) با اعضای هیات تطبیق مذاکره و نظرشان را جلب کند.

نایب رییس شورا ادامه داد: پیرامون همین مصوبه، شخص فرماندار کرمان خدمت بازرسی می‌رسد و از آنها می‌خواهد در این خصوص به صورت مکتوب اجازه (نگهداشتن مصوبه در هیات تطبیق) را بدهد که در نهایت مسئول بازرسی به صورت مکتوب اجازه را نمی دهد ولی استناد می‌شود در برخی جاها مثل شهرداری مشهد به این شکل اقدامات را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: درخواستی که از سمت فرمانداری به سمت هیات تطبیق رفته صرفا در راستای تعامل بوده است، وگرنه آقای فرماندار تاکید داشت که وظیفه قانونی خودشان را می دانند و مطلع هستند که طی ۱۴ روز باید پاسخ تایید یا عدم تایید مصوبات شورا داده شود.

حق مردم در فضاهای عمومی سلب نشود

همچنین بخش دیگری از این نشست شورا به موضوع حفظ فضاهای سبز و توجه به استفاده عموم مردم از این فضاها تاکید شد؛ در این زمینه سیدمحمد صادق تقوی عضو شورا گفت: در حوزه جنگل پردیسان قائم شهر کرمان اقداماتی انجام شده که باعث شده فضاهایی که حق عمومی مردم هست از آنان سلب شود.

وی ادامه داد: ارگان‌های مختلفی در جنگل پردیسان قائم ورود کرده‌اند و منجر شده که استفاده عمومی مردم از این فضای تفریحی سلب شود.

ضرورت حفاظت از کوه‌های شیوشگان

در پایان دستور کار این نشست، کمساری نایب رییس شورا نیز در اشاره ای به موضوع حفاظت از کوه‌های شیوشگان کرمان گفت: به دلایل مختلف چه بحث حفظ گونه های گیاهی و چه جانوری و دیرینه شناسی، سال گذشته طرحی به کمیسیون گردشگری ارائه و مصوب شد شهرداری با حضور معاونت فرهنگی این شهرداری محدوه‌ای را تنها از این کوه ها(محل پیاده روی مردم) فنس‌کشی کند.

وی ادامه: این کوه‌ها از داشته‌های بی‌نظیر شهر کرمان است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=7154
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.