• امروز : سه شنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024

تحول اتوبوسرانی در ۲ سال

  • کد خبر : 7909
تحول اتوبوسرانی در ۲ سال
هفتاد و چهارمین رویداد امید و افتخار در ایستگاه اتوبوس توقف کرد. از این آیین خبرهای خوشی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی به پایتخت نشینان مخابره شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران با تورق به کارنامه مدیریت شهری گذشته وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، هفتاد و چهارمین رویداد امید و افتخار در ایستگاه اتوبوس توقف کرد. از این آیین خبرهای خوشی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی به پایتخت نشینان مخابره شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران با تورق به کارنامه مدیریت شهری گذشته وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد و گزارشی هم از اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر ارائه داد. اعداد و ارقام بیانگر آن است که در این دوره مدیریت شهری برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی تلاش کرده است و در این موفقیت دولت سیزدهم هم سهمی دارد. در واقع این هماهنگی بین دولت محلی و دولت ملی سبب رضایت شهروندان شده است و این همراهی تا بهبودی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی ادامه دارد.

دولت پیشین حتی یک اتوبوس هم نداد

حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی دچار فرسودگی شده و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد. چرا که بی‌توجهی دولت دوازدهم سبب افول ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده است و به همین دلیل برخی مسافران گلایه دارند که مدت زیادی در انتظار رسیدن اتوبوس هستند این موضوع قابل کتمان نیست چرا که محسن هاشمی رئیس شورای پنجم شهر تهران در مصاحبه‌ها و صحن پارلمان شهری دوره گذشته بارها از بی‌مهری دولت در تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه کرد و گفت: «متأسفانه طی دهه اخیر با وجود مصوبات حتی یک دستگاه اتوبوس هم طی ۶ سال گذشته از سوی دولت تحویل شرکت واحد نشده است. همچنین در تهران به علت فرسودگی روزانه شاهد خرابی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.» یادمان نرود که قرار بوده بر اساس برنامه توسعه شهر تهران سالانه ۳۰ درصد به ناوگان اضافه شود که این فرایند سیر نزولی داشته است به‌طوری‌که در دوره ششم تعداد اتوبوس‌های تهران به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسید.

عمل به تعهدات پس از ۱۲ سال

حضور موثر شهردار در جلسات هیات دولت مسیر را برای توسعه حمل و نقل عمومی هموار کرد و سبب شد دولت پس از ۱۲ سال به تعهدات خود در بخش حمل و نقل عمومی عمل کند. و مقرر شد ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر نفت کارسازی و به شهرداری ها تزریق شود که گفته شده بیش از ۱۰۰۰ دستگاه سهم پایتخت خواهد بود.

حناچی پشت در ریاست جمهوری لحاف تشک بیندازد

گرچه مدیریت شهری دوره پنجم برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ناوگان اتوبوسرانی تلاش‌هایی کرد؛ اما نوسازی و بازسازی حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده فعالی که در تهران وجود داشت قطعاً نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت بود. انتظاری که در دوره پیشین هرگز برآورده نشد و یادمان نرود بی‌مهری‌های دولت صدای رئیس شورای پنجم شهر تهران را درآورد و محسن هاشمی خطاب به پیروز حناچی شهردار وقت گفت که وضعیت حمل‌ونقل عمومی حاد است و از طرفی دولت هزاران میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است و مدیران شهرداری برای دریافت پول بروند و پشت در ریاست‌جمهوری لحاف و تشک بیندازند.

ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره پنجم

شبکه اتوبوسرانی تهران باتوجه‌به افزایش مسافران نیاز به توسعه دارد و این موضوع باید در همه ادوار توسط مدیران شهری با جدیت پیگیری شود. آن طور که پیروز حناچی شهردار پیشین تهران عنوان کرده بود: «۶۰ درصد اتوبوس‌های تهران بالا ۱۰ سال عمر دارند و به سن فرسودگی رسیده‌اند و برای تکمیل و توسعه این ناوگان نیازمند ۳ هزار دستگاه اتوبوس است.» یادمان نرود این اظهارنظر مربوط به زمانی است که تهران ۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس داشت و تلاش‌های مدیریت شهری در نهایت آبان سال ۹۹ به ثمر نشست و از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس رونمایی شد. وضعیت ناوگان اتوبوسرانی چنان بحرانی بود که ورود اتوبوس‌های جدید هم نتوانست خدمت‌رسانی را مطلوب کند.

خیز شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی

«توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی سبب کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود و ازاین‌رو در اولویت اقدامات قرار گرفته است.» علیرضا زاکانی شهردار تهران روز گذشته در رویداد امید و افتخار و در آیین رونمایی از ۱۵۳ دستگاه اتوبوس با بیان این مطلب گفت که اکنون حدود ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مشغول خدمت‌رسانی هستند. به گفته سکان‌دار پایتخت در دو سال گذشته حدود ۶۶۳ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است. شهریور امسال ۹۷ دستگاه و سال گذشته هم ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از سوی دولت تحویل داده شد. برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی هم در این دوره موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفته و به گفته زاکانی قرارداد تأمین این اتوبوس‌های بسته شده است و از ماه آینده این اتوبوس‌ها در محور جمهوری وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شوند. در راستای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تراموا هم پیش‌بینی‌شده است که پس از تصویب در شورا اجرای آن عملیاتی می‌شود و به گفته شهردار تهران با این اقدامات کمر ترافیک تهران شکسته خواهد شد.

جابه‌جایی مسافران در ۱۵۰ ایستگاه مترو

مدیریت شهری در این دوره تلاش کرده در توسعه و تکمیل ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مدهای مختلف توجه داشته باشد. در این میان مترو هم سهم بسزایی دارد. امروزه ناوگان ریلی در ۱۵۰ ایستگاه به مسافران خدمات ارائه می‌دهد که به گفته شهردار تهران به‌زودی ۴ ایستگاه جدید هم بهره‌برداری می‌شود و این عدد به ۱۵۴ می‌رسد. همچنین ۸.۵ کیلومتر خطوط درون‌شهری و ۲۱ کیلومتر خطور برون‌شهری (خط پرند) افتتاح می‌شود. زاکانی با بیان این که خط ۱۰ مترو به‌زودی و در هفته‌های آتی آغاز بکار می‌کند گفت: «۱۲ رام قطار تا کنون بازسازی شده و ۷۹۱ واگن قراردادش عملیاتی شد و ۱۱۳ دستگاه واگن نیز به‌عنوان قطار ملی در درست اقدام است.»

تحول اتوبوسرانی در۲سال | از ایده فروش صندلی اتوبوس به مردم در دوره حناچی تا نوسازی ناوگان در دوره زاکانی

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=7909
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.