به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (یکشنبه) گزارش عملکرد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در صحن شورا را روی میز بررسی خود قرار دادند و سید محمد آقامیری در این باره اظهار کرد: جا دارد تک تک معاونتها در همه مناطق بیایند و گزارشات را ارائه دهند؛ چرا که حجم پروژهها در مناطق بسیار افزایش پیدا کرده است. در جای جای نواحی شهر تهران پروژههای عمرانی دنبال میشود و این به همت بلند و شجاعت اعضای معاونت عمران ربط دارد. سالها پروژههایی از جمله میدان فتح متوقف بود و به خاطر معارضین تأسیساتی کار سخت بود و خیلیها به خودشان اجازه نمیدادند که در چنین پروژههایی ورود کنند.
وی ادامه داد: مشکلات تقاطع بسیج-محلاتی، دو پل ناقص خیابان خاوران روی اتوبان امام علی (ع) و سازههای ترافیکی پروژه نواب-تندگویان نیاز به تکمیل یا ساخت دارد و امیدواریم به نتیجه برسد.
همچنین محمد آخوندی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای مدیریت شهری در دوره ششم حوزه فنی و عمران است که کار مشترک شهرداری و شورای شهر بود. بودجه بسیار خوبی به این حوزه تخصیص پیدا کرد و در زمان بررسیها دقت خاصی در مورد پروژههای عمرانی داشتیم تا در کمترین زمان به نتیجه برسد؛ همکاران ما در شهرداری هم بسیار خوب کار را اجرا کردند و میتوانیم از عملکرد این حوزه دفاع کنیم. باید توجه کنیم کار خوب گره کار مردم را حل میکند و نقض اطلاع رسانی با دیدن و لمس کردن پروژههای عمرانی توسط خود مردم رفع میشود.
احمد علوی نیز با بیان اینکه دوره ششم مدیریت شهری دوره پرباری از لحاظ عمرانی بوده است، تصریح کرد: اتفاقات خوب و قابل دفاعی در طول این مدت رخ داد. هم حوزه فنی و عمرانی و هم معاونت عمران مناطق اقدامات خوبی انجام دادند که جای تقدیر دارد. حوزه عمرانی به تنهایی نمیتواند پروژهها را به سرانجام برساند و حتماً حوزه مالی نیز باید کمک کند. پروژههایی وجود دارند که سالهای سال روی زمین مانده است و نباید به این شکل باشد که در جنوب شهر هستند و به اجرا نرسیدهاند.
علوی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که پلهای خیابان خاوران باقی ماندهاند، تصریح کرد: اگر قرار بود بودجه آن تأمین شود، معاونت مالی باید در مورد آن توضیح دهد. اگر معارض دارد، باید موارد پیگیری شود؛ چراکه ۱۰ سال زمان زیادی برای رفع معارض است. پلی که باید در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی- بسیج اجرایی شود، سرعت بسیار کمی دارد و باید در طول یک تا دو سال به نتیجه برسد. برای اجرای آن باید همه بخشها پای کار باشند. در برخی مناطق، کار با سرعت بالایی پیش می رود.
وی اضافه کرد: دسترسی غربی بزرگراه شهید بابایی نیز مدتها معطل مانده بود و باید حل می شد. تا زمانی که آزادراه شهید شوشتری به بهره برداری برسد، این دسترسیها بارهای ترافیکی را از بزرگراه شهید بابایی میکاهد.
همچنین مهدی پیرهادی عنوان کرد: حجم کار صورت گرفته بسیار بیشتر از مواردی بود که در گزارش به آن اشاره شد. برای مثال اقدامات بال غربی بزرگراه یادگار امام بیش از آن چیزی است که در گزارش به آن پرداختیم. این اقدامات در حوزه محیط زیست نیز مؤثر است و کاهش آلودگی هوا را هم به دنبال خواهد داشت. جابجایی درختان در اجرای پروژهها باید در فصل مناسب جابجا شوند که شاهد خشک شدن آنها نباشیم.
پیرهادی با بیان اینکه اقدامات در معاونت فنی و عمرانی قابل تقدیر است، یادآور شد: در برخی مناطق، باید در توزیع آسفالت اصلاحاتی صورت بگیرد. حجم بالایی توزیع آسفالت در سطح شهر انجام شده است. در ابتدای دوره باید مواظب بودیم که در چالههای شهر، خودروی ما دچار آسیب نشود؛ اما امروز شاهد این هستیم که بسیاری از ایرادات رفع شده و این موضوع ارزشمند است.
وی با بیان اینکه در شرق آزادراه شهید شوشتری باید بررسی هایی صورت بگیرد، اظهار کرد: ما از پروژه و حاشیه آن که با مسائلی درگیر است، بازدید خواهیم کرد.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: فعالیتهای عمرانی در سطح شهر یکی از فضاهای قابل قضاوت است. به نظر میرسد که خوشبختانه با حضور آقای شعبانی، مردم این موارد را احساس می کنند. عملکرد معاونت فنی و عمرانی قابل قبول و قابل تحسین است. این فعالیتها همزمان در چند بخش صورت می گیرد که از آسفالت شروع میشود و به تکمیل پروژههای عمرانی در معابر می رسد.
امانی با بیان اینکه اقداماتی که در راستای کاهش ترافیک انجام میشود باید بخشی از طرح مدیریت شهری برای حل مشکل تاریخی ترافیک باشد، اظهار کرد: سوال این است که زحماتی که دوستان در رمپ ها، دوربرگردان ها و اصلاح تقاطع ها شکل می گیرد، در همین راستا انجام می شود؟
زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه برنامه عملیاتی برای استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر در مواقع بحرانی پیش بینی شود، گفت: آیا در معاونت فنی و عمرانی برنامهای در این خصوص پیش بینی شده و اگر این اقدام صورت گرفته، نحوه اجرای آن به چه شکل است؟ با توجه به مصاحبه شهردار تهران در مورد ساخت پارکینگ های زیرسطحی با ۱۰ طبقه زیرزمینی ضرورت دارد از شروع بدون مطالعه خودداری کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: در نگهداری زیرساخت های شهری و ساختمانهای خاص، باید برنامهای مشخص و ارائه شود. اگر برنامهای در این زمینه نداشته باشیم، شاهد خسارت به زیرساختهای شهری خواهیم بود.