به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمدرضا درخشان، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص اینکه آیا امکان تغییر خودروهای گازسوز به برقی وجود دارد، اظهار کرد: بله امکان پذیر است، اصولاً هر خودرویی با هر نوع عملکردی را به خودروی الکتریکی میتوان تبدیل کرد و تبدیل خودروی گازی نیز به برقی امکان پذیر است، اما مقرون به صرفه نیست. چراکه منبع سوخت خودروی برقی با منبع سوخت خودروی دیزلی متفاوت بوده و ما در فرآیند گازسوز و فرآیند بنزین سوز عملاً سوخت را به موتور بنزینی و همان سیستم انتقال قدرت منتقل میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه اتوبوس و تاکسی تبدیل خودرو دیزل به برقی صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: سابقاً شرکت مپنا نیز بر روی یک پژوی ۴۰۵ کار کرده بود که از تکنولوژی موتور داخل چرخ بهره برده بود که همزمان خودروی هایبریدی نیز تولید بشود. با این حال این طرح به واسطه عدم وجود صرفه اقتصادی با بالارفتن ۸ هزار دلار، مورد شکست واقع شد.
اگر شهرداری کل تاکسیها و اتوبوسها را وارد کند با احتساب خودروهای الکتریکی برقی فعلی حدود ۶۰۰ مگاوات برقی نیاز است
درخشان در پاسخ به این پرسش که آیا برق کشور برای خودروهای برقی تهران کفایت میکند، خاطرنشان کرد: براساس آمار و ارقام قبل از موضوع واردات تاکسی و اتوبوس توسط شهرداری تهران، حدود ۵۳۰۰ خودرو هایبرید و برقی و در حدود ۶۰ دستگاه اتوبوس برقی در کل کشور در حال تردد بوده است که با توجه به ورود قریب الوقوع بخشی از خودروهای تاکسی و اتوبوس برقی به تهران در حدود تقریباً ۷۵ مگاوات برق در شب و کمتر در روز با استفاده از شارژرهای سریع قابل تأمین و پوشش است. اگر استفاده شهروندان از شارژرهای پرتابل و خانگی را نیز مدنظر قرار دهیم، عملاً بار استفاده در طول روز کمتر از ۷۵ مگاوات خواهد بود. بنابراین با همین روند در سال آینده ۱۰۰ مگاوات انرژی مورد نیاز است و به همین ترتیب حتی اگر شهرداری تهران کل تاکسی ها و اتوبوس ها را وارد کند با احتساب خودروهای الکتریکی برقی داخل در حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ مگاوات برقی نیاز دارد که با تمهیدات لحاظ شده هیچگونه ناترازی برق برای کشور به وجود نخواهد آورد.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: ولی اینکه ادعا کنیم در آینده نیاز به همین برقی سازی محدود را داریم، حتماً نیاز به کار کارشناسی داشته و به اعتقاد من وزارت نیرو و ارگان های ذی ربط نیز باید با ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک در حریم شهر تهران و با استفاده حداکثری از ظرفیت های آفتاب، ترکیبی و ذخیره ساز برق و انرژیهای دیگر اقدام به تولید برق کند. در واقع در سالهای بعد دولت میتواند تعادلی بین واردات خودروها وارداتی ایجاد کند تا نمودار استفاده از بنزین کاهش و الکتریکی و هیبریدی افزایش پیدا کند. به عبارتی در حال حاضر با ارائه بستههای تشویقی برای استفاده از خودروهای پاک برنامه ریزی شود و در سالهای آینده بستههای تنبیهی برای استفاده از خودروهای فسیلی (افزایش عوارض پلاک گذاری و استفاده در کلانشهرها و …) در نظر گرفته شود.
انجام کلیه موارد کنترلی خودروهای برقی وارداتی شهرداری در داخل کشور
وی در پاسخ به این سوال که اتوبوسهای وارد شده قابل کنترل از کشوری دیگر است یا خیر، تاکید کرد: اصولاً خودروهای الکتریکی در کل دنیا دارای این امکان هستند و این نیز یکی از مهمترین مزیت ها و ویژگیهای خودروهای الکتریکی محسوب میشود، اما براساس رعایت پروتکلها و قوانین پدافندی موجود، برای تمامی خودروهای وارداتی طوری برنامه ریزی شده است که کلیه موارد کنترلی در داخل ایران صورت بگیرد. لذا برای خودروهای شخصی باید در مبادی ذی ربط از جمله سازمان استاندارد، پدافند غیر عامل و مراجع ذی صلاح دیگر تمهیدات لازم پیش بینی شود. در ارتباط با اتوبوس ها نیز تیباکس در اختیار شهرداری تهران بوده و کلیه ارتباط ها با سرورهای داخلی قابل کنترل و ارتباط است که با توجه به اطلاعات بدست آمده، این نیز در حال انجام می باشد.
آمادگی زیرساختهای پایتخت برای توسعه برقی سازی
درخشان درخصوص این سوال که آمادگی زیرساختهای پایتخت برای توسعه برقی سازی در چه سطحی است، گفت: در حال حاضر ۱۶ ایستگاه با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ به صورت شارژ کند (AC) و تند شارژ (DC) با پروتوکل های جی بی (GB/T) و سی سی اس (CCS۲) راه اندازی شده است. همچنین قرارداد استقرار و بهره برداری از ۱۲ ایستگاه در ۱۴۴ دستگاه شارژ سریع (DC) برای حداکثر ۶۰۰ اتوبوس و ۷۰۰۰ تاکسی نیز منعقد شده است.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شرکتهای خودروساز از جمله کرمان موتور نیز به واسطه تحویل خودروهای الکتریکی در چند نقطه از شهر مبادرت به نصب و استقرار ایستگاههای شارژ کردند و به طور کلی استراتژی شهرداری تهران و شرکت های خودروساز و وزارت صمت و نیرو نیز، ترغیب استفاده کنندگان از خودرو الکتریکی به امکان استفاده از شارژ خانگی است که در حال برنامه ریزی زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری موضوع توسط وزارت نیرو و صمت هستیم و از این حیث نیز شهرداری تهران لایحه ای را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم کرده است.
وی در پایان گفت: باید تاکید کرد که با توجه به وجود آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ، از سوی دیگر هزینه بالا و بحران استفاده از سوخت های فسیلی در آینده نزدیک، لازم است یک ستاد حمل و نقل پاک ذیل نهاد ریاست جمهوری با حضور تمامی دستگاه ها تشکیل شود تا در آن ستاد سیاست گذاری های کلان حوزه تبدیل و تغییر و حرکت به سمت و سوی حمل و نقل پاک با رعایت کلیه پیوست های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی صورت پذیرد.