به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در ششمین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، با اشاره به تجمعات میلیونی که در مناسبتهای مختلف در تهران برگزار میشود، توجه به ابعاد و ایمنی و سلامت تجمع کنندگان را امری قهری دانست و افزود: ابعاد تجمعات بزرگ به لحاظ تامین ایمنی بررسی و دستورالعملی برای آن تهیه شده که باید ابلاغ شود و چراغ راه ایمنی بخشی باشد.
پایش ساختمانها توسط ۹ دستگاه
موضوع دیگری که در این جلسه مورد اشاره شهردار تهران قرار گرفت، ایمنی سازههای مهم و بلندمرتبه تهران بود. زاکانی در این خصوص گفت: ارزیابی ۱۶ هزار ساختمان مهم بالای هفت طبقه در تهران در دستور کار قرار دارد که تاکنون بیش از ۳۴۰۰ساختمان پایش شده و ۱۴۴۰ مورد از آنها نیز تجزیه و تحلیل شدهاند.
به گفته شهردار تهران، بررسی ایمنی ساختمانهای بلندمرتبه تهران سال آینده به پایان میرسد و بر اساس هدفگذاری انجام شده و ظرف دو تا سه سال آینده، ایمنیبخشی به این ساختمانها و خروج آنها از شرایط اضطرار در دستور کار قرار دارد.
زاکانی با بیان اینکه این اقدام به هیچ وجه در گذشته انجام نشده و اقدام بسیار مهمی در جهت ایمنیبخشی به شهر است، افزود: ۹ دستگاه در داخل و خارج شهرداری سازههای بلندمرتبه پایتخت را پایش میکنند و این ساختمانها پس از تعیین وضعیت، در چهار دسته «دارای ایمنی مشروط»، «ناایمن مختصر»، «ناایمن متوسط» و« ناایمن شدید» قرار میگیرند.
مصونیت در برابر سیل
او به موضوع سیل و سیلاب و آبگرفتگی اشاره کرد، گفت: یک کار علمی در این رابطه دانشگاه شهید بهشتی انجام داده و مجموعه شهرداری نیز در کنار آنها قرار گرفته و ما بهازای آن برنامهای تهیه شده که مثلا در حوزه آبخیزداری چه اقداماتی باید انجام شود و بحث ۵۴۰ کیلومتر شبکه انتقال آبهای زیرسطحی و ۱۶۰ کیلومتر عدم اجرای این شبکه و پایش گلوگاههایی که منجر به سیل میشود. همگی مطرح و تصمیماتی گرفته و قرار شد تبدیل به یک برنامه اقدام شود که در آن دستگاههای مختلف دخیل هستند تا بر اساس آن در مقابل سیل یک مصونیت داشته باشیم. به گفته شهردار تهران، این سه دستور امکانی را ایجاد کرد که برای این جلسه، مسیر برنامه اقدام و تقسیم بندی بین دستگاهها ایجاد شود.
علت خرابی های اخیر متروی تهران
شهردار تهران درباره خرابیهای اخیر در ناوگان مترو نیز توضیح داد: ما با یک ناوگان فرسوده از قبل مواجه هستیم، قطارهای DC مربوط به دهه ۷۰ است و امروز در نقطهای قرار گرفته که علاوه بر اورهال اساسی، بازبینیهایی انجام و در مدل جدید خدمات رسانی میکنند.
او برخی از مشکلات رخ داده را «اتفاق» دانست و با اشاره به اتفاق اخیر سه شب پیش مترو گفت: در این اتفاق، بحث انتقال سوزن و جابجایی باعث اختلال شد. بنابراین در ناوگان موضوع اصلی فرسودگی است اما در تجهیزات نیز مسائلی وجود دارد، مثلا در بحث اتفاق هفته گذشته که پست برق دچار آتش سوزی شده بود، بررسیها نشان داد که خرابکاری نبود.
زاکانی با تاکید بر رفع بسیاری از مشکلات با اورهال قطارها و ورود واگنهای جدید خریداری شده، گفت: با ۷۹۱ واگن وارداتی و ۱۱۳ واگنی که با همکاری واگن سازی تهران، مپنا و جهاد دانشگاهی و دیگر بخشها ساخته خواهد شد، از سال آینده رامهای قطار وارد خطوط میشود و این مشکلات را نیز پشت سر میگذاریم.
تصمیم درباره تاکسی های اینترنتی
زاکانی در پاسخ به سوالی درباره تاکسیهای اینترنتی هم اظهار کرد: تاکسیهای اینترنتی از یک خلا قانونی و یا یک برداشت ناصحیح قانونی استفاده میکنند و مجوزهای خودشان را از وزارت صمت میگیرند و کمتر پاسخگو هستند، البته در حال بررسی هستیم تا توسط سازمان تاکسیرانی دقت لازم انجام شود تا اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.