• امروز : چهارشنبه - ۲۵ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 16 July - 2025

اولویت اجرای خط ۱۰ مترو؛ بخش غربی و زمان اجرا ۷۲ ماه

  • کد خبر : 32978
اولویت اجرای خط ۱۰ مترو؛ بخش غربی و زمان اجرا ۷۲ ماه
خط ۱۰ متروی تهران به روش اتریشی و از طریق TBM انجام می‌شود که در صورت تامین منابع شاخه غربی خط ۱۰ ظرف ۷۲ ماه تکمیل می‌شود.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر؛ محمدابراهیم باقری مدیر طرح خط ۱۰ متروی تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از ایستگاه جنت آباد در خط ۱۰ در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  خط ۱۰ حدود ۴۷ کیلومتر است و ۳۵ ایستگاه دارد.

وی با بیان اینکه شاخه غربی خط ۱۰ از ایستگاه ملکی تقاطع راه آهن تهران-تبریز آغاز و در ایستگاه نمایشگاه خاتمه پیدا می‌کند، گفت: خط ۱۰ از ایستگاه ملکی به سمت وردآورد و بلوار اردستانی رفته و بعد از گذراندن ایستگاه هایی مثل دریاچه، میدان ساحل، موج، اتریش، فولادوند، المپیک (تبادلی با خط ۹) و کوهسار (تقاطعی با خط ۶) به این ایستگاه یعنی جنت آباد می‌رسد.

باقری ادامه داد: این خط در ادامه از ایستگاه جنت آباد به سمت ایستگاه ایرانشهر، اشرفی اصفهانی، سردار جنگل و میدان کتاب (تقاطع با خط ۷) می‌رود.

مدیر طرح خط ۱۰ متروی تهران با اشاره به ادامه مسیر شاخه غربی خط ۱۰ گفت: درنهایت به ایستگاه آتی ساز و نمایشگاه می‌رسد و از نمایشگاه به بعد شاخه شرقی محسوب می‌شود.

مدیر طرح خط ۱۰ متروی تهران با بیان اینکه ۲ دستگاه‌TBM در حال حفاری این خط جدید متروی پایتخت است، گفت: یکی از این دستگاه ها در ایستگاه دریاچه مشغول به کار است که ۷۵۰ متر را تا امروز حفاری کرده است.

وی ادامه داد: دستگاه دوم در ایستگاه جنت آباد در حال مونتاژ است که اوایل پاییز شروع به کار می کند. در حال حاضر بتن ریزی دال پایین ایستگاه در حال انجام است.

باقری با بیان اینکه برنامه این است که روش اتریشی کار کنیم و حفاری از طریق TBM است، گفت: زمان انجام پروژه ۶ ساله در نظر گرفته شده که بستگی به تامین منابع دارد. مبلغ اولیه حدود ۸۰ همت است و قرار است دو دستگاه TBM دیگر نیز در طول سال های آینده به فرایند حفاری این خط اضافه شود.

فاز اول؛  مسیر ۹ کیلومتری از ایستگاه دریاچه چیتگر تا جنت آباد

به گزارش خبرنگار شهر؛ در ادامه بازدید خبرنگاران حوزه شهری از عملیات عمرانی ساخت ده متروی تهران، فرهاد زمانی سرپرست مجری خط ده متروی تهران با بیان اینکه این خط ۴۷ کیلومتر مسیر تونلی با ۳۵ ایستگاه است، گفت: یک دستگاه TBM در ایستگاه دریاچه چیتگر تعبیه شده و در حال حفاری است. تا زمانی که دستگاه از محل تعیین شده بعدی یعنی ایستگاه جنت آباد خارج بشود وضعیت ایستگاه به این شکل باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: بعد از خروج دستگاه حفاری از ایستگاه جنت آباد عملیات تکمیلی دیگر آغاز خواهد شد. از ایستگاه دریاچه چیتگر تا جنت آباد مسیر تونلی ۹ کیلومتری وجود دارد که فاز ابتدایی پروژه خط ۱۰ متروی پایتخت است.

زمانی با تاکید بر اینکه دستگاه حفار تا امروز پیشروی کرده، خاطرنشان کرد: این خط باتوجه به اولویت بندی های شهری بخش غربی و شرقی دارد؛ بخش غربی از نمایشگاه بین المللی آغاز و تا ایستگاه ملکی (تقاطعی با کرج) به طول ۲۹ کیلومتر و۲۱ ایستگاه ادامه دارد. بخش شرقی هم از نمایشگاه تا فلکه سوم تهرانپارش کشیده خواهد شد که ۱۸ کیلومتر مسیر تونلی است.

زمانی با بیان اینکه اولویت حوزه ترافیک شهرداری تهران به بخش غربی معطوف است، تاکید کرد: بنابراین می بینید که از این قسمت عملیات اجرایی آغاز شده ‌و امیدوارم به شرط تامین منابع به زمان‌بندی تکمیل خط برسیم. قطر حفاری ایستگاه دریاچه ۹ متر و ۱۵ سانتی متر است که بعد از لاینینگ به ۸ متر و ۱۵ سانتی متر می‌رسد. وقتی دستگاه از ایستگاه جنت آباد خارج بشود کار نصب قطعات بتنی کف و روسازی خط مترو آغاز می شود که بعد از این اتفاق یک و نیم تا دو متر سطح بالا می‌آید.

سرپرست مجری خط ۱۰ مترو در پایان تاکید کرد: حدود ۳ سال پیش بینی می شود تا بخش غربی این خط تکمیل بشود

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=32978
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.