به گزارش وطن شهر و به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، سال گذشته (۱۴۰۱) سقف انتشار اوراق مشارکت به منظور پشتیبانی و توسعه شبکه حملونقل عمومی کلانشهرهای کشور ۶ هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ، سهم شبکه متروی تهران با تمام برنامههای وسیع و توسعهای آن، فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان شد. این ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو و با تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت به نسبت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت، در حال انتشار بوده و بهزودی فروش صد درصد آن انجام میشود.
البته با موافقت وزیر کشور و صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای رفع نیازهای متعدد شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت، مقرر شد هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دیگر و این بار با تضمین پرداخت ۱۰۰ درصدی توسط شهرداری تهران بابت تکمیل خط ۶ انتشار یابد. این در حالی است که اوراق مشارکت اختصاصیافته به مترو در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۸۵۰ و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
اما برای سال ۱۴۰۲ سقف انتشار اوراق مشارکت جهت حمایت از سیستم حملونقل عمومی کلانشهرهای کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در چنین وضعیتی، سهم پایتخت با ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن و شناور در طول روز و نیازهای انکارناپذیر شبکه حملونقل عمومی آن، قاعدتا باید بسیار بیشتر از رقم سالهای اخیر باشد تا بتوان کمبودها و کاستیها را در کوتاهترین زمان ممکن رفع و رجوع کرد و مزیتهای بهرهمندی از وسایل نقلیه عمومی استاندارد و بهروز را برای مخاطبان به منصه ظهور رساند تا دعوت به عدم استفاده غیرضروری از خودروهای شخصی در کارهای روزمره منطقیتر به نظر آید.