• امروز : چهارشنبه - ۲۲ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 13 August - 2025

احتمال ساخت تونل دومنظوره برای اتصال چهارراه جهان کودک به بزرگراه چمران

  • کد خبر : 34721
احتمال ساخت تونل دومنظوره برای اتصال چهارراه جهان کودک به بزرگراه چمران
شهردار منطقه۳ گفت: تا پایان سال بخش عمده ای از مسیر سرزندگی در منطقه ۳ که به منطقه ۲ اتصال پیدا می کند به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، حمید جوانی، شهردار منطقه ۳، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شهر، درخصوص آخرین وضعیت پروژه های منطقه اظهارکرد: پیش بینی ما در ابتدای سال ۱۴۰۴ این بود که اولا پروژه های نیمه کاره را به اتمام برسانیم و ثانیا بعد از آن پروژه های جدیدی را تعریف کنیم. بر همین اساس، امسال بسیاری از پروژه هایی که از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شروع شده بود به اتمام می رسد که از جمله آن می توان به کتابخانه ده ونک و ساختمان دوستدار کودک در ناحیه ۵  اشاره کرد. همچنین تا پایان سال بخش عمده ای از مسیر سرزندگی در منطقه ۳ که به منطقه ۲ اتصال پیدا می کند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پیش بینی کرده بودیم که برای سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ پروژه عمرانی، خدماتی، ترافیکی و فرهنگی را بتوانیم به بهربرداری برسانیم که از این تعداد در افتتاحیه اولی که در خردادماه داشتیم حدود ۲۰ پروژه به بهره برداری رسید و الباقی پروژه ها نیز به اتمام خواهند رسید، افزود: همچنین پروژه های سنواتی کلان‌تری نیز داریم که نیاز به زمان بیشتری دارد و امسال تکمیل نخواهند شد، مانند سرای محله ده ونک که یک ساختمان ۶ طبقه با معماری ایرانی-اسلامی با ظرفیت ۶۰ واحد پارکینگ است که در اختیار اهالی ده ونک قرار خواهد گرفت.

جوانی درخصوص نهضت پارکینگ سازی در منطقه ۳ نیز توضیح داد: تلاش کردیم با ظرفیت بخش خصوصی و از طریق حوزه مشارکت ها بتوانیم یک بخشی از این کار را به صورت مشارکتی پیش ببریم که بر این اساس دو پروژه پارکینگ طبقاتی به صورت مشارکتی تعریف شده که یک پروژه در محله خوارزمی و دیگری در خیابان آفریقا قرار دارد که مقدمات عقد قرارداد و اجرای آن در حال انجام است. همچنین تعدادی پارکینگ مکانیزه توسط شهرداری منطقه خریداری شده که در نقاط مختلف نصب می شود. علاوه بر این، سال گذشته نیز ۳ مورد از این پارکینگ ها را در سطح منطقه نصب کردیم.

شهردار منطقه ۳ ادامه داد: در منطقه ۳ به دلیل ترافیک بالا و بافت اداری، نیازمند پارکینگ بیشتری هستیم لذا در خصوص پروژه هایی که به صورت خصوصی و در بخش های اداری، تجاری و مسکونی ساخته می شود برای صدور مجوز برای پارکینگ آنها  بسیار سختگیرانه عمل می کنیم تا حتما ظرفیت پارکینگ‌شان را تامین کنند.

جزییات مسیر سرزندگی در منطقه ۳

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به پروژه مسیر سرزندگی در منطقه ۳ اشاره کرد و یادآور شد: مسیر سرزندگی در منطقه ۳ از انتهای خیابان ملاصدرا تقاطع بزرگراه شهید چمران که مرز منطقه دو و سه است شروع می شود و توسط یک پل پیاده به بزرگراه چمران وصل می‌شود. البته این پروژه بسیار بزرگ است و حتی در مرز مشترک با مناطق یک و ۶ نیز این پروژه را خواهیم داشت. مسیر به این شکل است که خیابان ملاصدرا را به صورت کامل تا میدان ونک خواهیم داشت؛ برنامه ریزی از میدان ونک بدین صورت است ک یک شاخه اصلی را پیگیری کنیم و دو شاخه دیگر را برای بعد از آن در برنامه قرار دهیم. اتصال اصلی ما از میدان ونک به محور بزرگراه حقانی است و اتصال به بوستان آب و آتش بعد از چهار راه جهان کودک است و به موازات خیابان افریقا به منطقه ۶ و بزرگراه همت و از آنجا به روی تونل رسالت متصل خواهد شد و از این نقطه مجددا به سمت منطقه ۲ برخواهد گشت.

جوانی اضافه کرد: دو مسیر دیگر نیز برای اجرا طراحی شده که از میدان ونک به سمت شمال و جنوب یعنی مناطق یک و ۶ می رود. درواقع پیاده راه خیابان ولیعصر (ع) را داریم که از سمت شمال میدان ونک تا پل پارک‌وی برای اتصال به منطقه یک و از جنوب تا مرز منطقه ۶ ادامه خواهد داشت. اولویت اول این است که پنج کیلومتر اول را بتوانیم هر چه زودتر به بهره برداری برسانیم و تا پایان سال نیز همه این مسیرها را داشته باشیم.

آخرین وضعیت طرح ساخت تونل در چهارراه جهان کودک

منطقه ۶ همچنین درباره آخرین وضعیت طرح ساخت تونل در چهارراه جهان کودک برای رفع گره ترافیکی این محدوده بیان کرد: جلسات متعددی را برای این طرح بزرگ داشتیم. تونلی که برای این موضوع پیش بینی شده حدود ۲.۷ کیلومتر و حتی طولانی تر از تونل توحید است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح، تونل از قبل از چهارراه جهان کودک شروع و به بزرگراه شهید چمران متصل خواهد شد، اما با توجه به تداخلی که با خط ۹ مترو در این نقطه داریم جلساتی با مترو داشتیم و درنهایت به طرحی رسیدیم که توسط شرکت مترو در حال بررسی و طراحی است و آن این است که از این تونل به صورت دو منظوره استفاده کنیم یعنی هم استفاده به عنوان مترو و هم استفاده برای تردد خودروهای سبک. البته این طرحی است که پیشنهاد شده و قابلیت اجرا نیز دارد اما در مرحله پیش بینی است و هنوز نهایی نشده است. اگر این طرح اجرا شود کار ویژه ای است که تاکنون نظیر نداشته است.

 

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=34721
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.