• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
شهردار منطقه 19:

احتمال ایجاد اختلال در مسیر ترانزیتی تهران

  • کد خبر : 3660
احتمال ایجاد اختلال در مسیر ترانزیتی تهران
در حالی که در ماه‌های اخیر رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان به علت تخریب بخشی از لوله آب هدایت‌کننده‌ای که از زیر این بزرگراه می‌گذرد، ریزش کرده است و احتمال سرایت این مشکل به بخش سواره‌روی بزرگراه وجود دارد، شهردار منطقه ۱۹ تهران از دریافت تاییدیه مدیریت شهری و تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای رفع این مشکل خبر داد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ایلنا، در ماه‌های اخیر بخشی از بزرگراه آزادگان در منطقه ۱۹ تهران با معضل ریزش رفیوژ میانی یا همان بخش جداکننده مسیر رفت و برگشت مواجه شده است و نگرانی‌های زیادی از احتمال سرایت این مشکل به بخش اصلی بزرگراه و ریزش لاین‌های تندروی آن وجود دارد. علت اصلی بروز این مشکل نیز آسیب دیدن سقف لوله‌ای است که آب‌های سطحی بخش شرقی منطقه ۱۸ را جمع‌آوری می‌کند و از طریق یک کانال و در مسیری با طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر از زیر بخش میانی بزرگراه آزادگان می‌گذرد و در ادامه مسیر خود از این بزرگراه خارج می‌شود و وارد دشت‌های منطقه ۱۹ در حریم تهران می‌شود.

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ پیش از این گفته بود که روشن کردن آتش توسط افراد بی‌خانمان باعث آسیب دیدن سقف لوله شده است و حتی بخشی از سقف لوله در بالای کانال ریزش کرده و همین مساله باعث ایجاد آسیب‌هایی به قسمت میانی بزرگراه آزادگان شده است که اگر به‌سرعت مدیریت نشود، می‌تواند ریزش بخشی از این بزرگراه را به همراه داشته باشد. در این میان البته میثم مظفر، عضو شورای اسلامی شهر تهران، سرقت بخشی از لوله توسط سارقان را نیز در بروز مشکل در رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان مزید بر علت دانسته و تاکید کرده است که احتمال وقوع یک بحران در این بزرگراه وجود دارد، چراکه در حال حاضر لوله جمع‌آوری کننده در بخش میانی بزرگراه دچار نشست شده است و این نشست می‌تواند به بخش‌ سواره‌روی این بزرگراه سرایت کند و باعث ریزش قسمتی از آن شود.

مظفر در جلسه روز یکشنبه یکم مرداد شورای شهر با بیان این که رفع مشکل رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تاکید کرد که فرونشستی در ابعاد ۶ متر در ۶ متر به عمق یک و نیم متر در لاین تندروی بزرگراه آزادگان شکل گرفته است که شهرداری منطقه ۱۹ در اقدامی سریع با ۲۲ میکسل بتن‌ریزی کرده است، اما برای حل اساسی این مشکل، شورا باید با صدور مجوز افزایش اعتبار برای شهرداری تهران موافقت کند تا شهرداری بتواند بودجه لازم برای تعمیر لوله هدایت‌کننده آب تامین کند و اقدامات لازم برای جلوگیری از ریزش بخشی از بزرگراه آزادگان را انجام دهد.

احتمال ایجاد اخلال در مسیر ترانزیتی تهران در صورت بروز تاخیر در رفع مشکل بزرگراه آزادگان

در همین راستا و با توجه به این که چند ماه است معضل ریزش رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان ایجاد شده و در دو ماه گذشته نیز این مشکل به صورت جدی در صحن شورای شهر مطرح شده است، از تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ پرسیدیم که شهرداری تهران چه اقداماتی برای رفع این معضل انجام داده است که او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: در ماه‌های اخیر لوله جمع‌آوری‌کننده آب‌های سطحی که از زیر بخش میانی بزرگراه آزادگان می‌گذرد، بر اثر سرقت لایه‌های پلاستیکی و روشن کردن آتش توسط افراد کارتن‌خواب که بعضا در آن تجمع می‌کنند، از بین رفته است. البته این لوله از زیر رفیوژ میانی بزرگراه می‌گذرد و خوشبختانه در متن آسفالت قرار ندارد، اما در هر صورت اکنون بخشی از قسمت میانی بزرگراه پایین رفته است و اگر بارندگی شدیدی رخ دهد، احتمال دارد بخش سواره‌روی بزرگراه آزادگان نیز درگیر شود.

وی افزود: با توجه به این که آزادگان کمربند اصلی ترانزیتی شهر تهران محسوب می‌شود و ورودی بخش اعظم خودروها از جنوب شرق به پایتخت به حساب می‌آید، اگر بخش آسفالت این بزرگراه دچار مشکل شود، ممکن است که ورود و خروج خودروها و خدمات ترانزیتی به تهران مختل شود. حتی اگر این مشکل صرفا برای چند ساعت هم اتفاق بیفتد، در مدیریت شهری و حمل‌ونقلی پایتخت به‌شدت تاثیرگذار است؛ بنابراین اگر رفع مشکل آزادگان با تاخیر انجام شود، ممکن است اتفاقی بیفتد که دیگر قابل جبران نباشد.

برنامه‌ریزی برای مرمت لوله‌ای که از زیر بخش میانی آزادگان عبور می‌کند  

فرهادی با بیان این که برای حل مشکل بخش میانی بزرگراه آزادگان دو راهکار وجود دارد، عنوان کرد: یکی از راهکارها این است که لوله‌گذاری به طور کامل از رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان خارج شود و از ضلع جنوبی این بزرگراه عبور کند و برای این منظور هم باید از لوله‌های بتنی استفاده شود تا امکان سرقت یا آتش‌سوزی در آن وجود نداشته باشد و اگر هم به هر دلیلی لوله دچار مشکل شد، بخش سواره‌روی بزرگراه را درگیر نکند. البته انجام این کار بالای ۲۰۰ میلیارد تومان خرج برمی‌دارد.

شهردار منطقه ۱۹ ادامه داد: راهکار دوم این است که همین لوله‌گذاری‌هایی که از قبل وجود دارد، مرمت شود که فعلا مدیریت شهری با این راهکار موافقت کرده و تاییدیه و بخشی از اعتبار مورد نیاز برای این کار نیز دریافت شده است و ما به دنبال بستن قرارداد با پیمانکار مربوطه هستیم که بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. در این میان حضور و پیگیری اعضای محترم شورای شهر برای اجرای راهکار دوم بسیار تاثیر گذار بوده است، البته چون از اواخر سال گذشته این مساله را پیگیری می‌کردیم، تا امروز توانسته‌ایم که بخش زیادی از فرآیند اداری مورد نیاز برای تامین اعتبار و اخذ مجوزهای لازم برای رفع مشکل لوله عبورکننده از زیر رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان را طی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که احتمال داشت بر اثر بارش بارندگی‌های شدید، بخش سواره‌روی آزادگان نیز با این مشکل درگیر شود، ما در قسمت پایین بخش میانی و در جایی که لوله آسیب دیده است، خاک را تخلیه کرده‌ایم و مسیر لوله را باز کرده‌ایم که اگر باران شدیدی ببارد، آب بتواند جریان پیدا کند. بنابراین در حال حاضر حتی در صورت وقوع بارندگی شدید، جریان آب می‌تواند عبور می‌کند و مسیر عبور خودروها در قسمت سواره‌روی بزرگراه دچار اختلال نمی‌شود، اما در هر صورت مشکل به صورت اساسی حل شود.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=3660
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.