به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران،پایان آبان اتوبوس های برقی از کشور چین وارد و در خط جمهوری – بهارستان وارد مدار خدمت رسانی می شوند.
به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین, ترافیک و آلودگی هوا چالشهای جدی پایتخت هستند که بهبود و توسعه ناوگان حملونقل عمومی مهمترین گزینه در کاهش و برونرفت از این چالشها به شمار میرود. استفاده از ظرفیتهای داخلی و خارجی و تأمین اتوبوس از نوع گازسوز، برقی و… برای توسعه، نوسازی و بهبود ناوگان حملونقل عمومی، راهکاری است که مدیریت شهری دوره ششم در پیش گرفته و آنطور که مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی به همشهری گفته آخر آبانماه اتوبوسهای برقی که قرارداد آنها سال۱۴۰۰منعقد شده بود، از پکن وارد تهران و در خط جمهوری – بهارستان وارد مدار خدمترسانی میشوند.
در دوره مدیریت شهری چهارم، ناوگان اتوبوسرانی حدود ۶هزار دستگاه اتوبوس داشت و اگر سالانه تنها ۳۰۰دستگاه اتوبوس تأمین میشد، اکنون باید ۹هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشیم. براساس آخرین آمارها در حال حاضر حدود ۲۸۳۷دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که بنا بر دلایلی حدود ۱۷۰۰دستگاه در مدار خدمترسانی قرار دارند. نگاه اجمالی به این اعداد نشان میدهد که جبران این عقبماندگی نیاز به عزم جدی دارد و شهرداری تهران از طریق انعقاد قرارداد با شرکتهای مختلف ازجمله عقابافشان، پارسان، مایوان موتور و… نشان داده که این موضوع اهتمام ویژه دارد. علاوه بر خرید اتوبوس، در موضوع بازسازی و اورهال ناوگان هم ورود کرده است تا در کوتاهترین زمان ممکن وضعیت اتوبوسرانی تهران را بهبود بخشد.
علاوه بر خودروهای دیزلی و گازسوز، مدیریت شهری برای ورود اتوبوسهای برقی هم برنامهریزی کرده است و بهگفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی علاوه بر ۵۰دستگاه اتوبوس برقی که از چین وارد میشوند از ظرفیت خودروسازان داخلی هم استفاده میشود. مهدی علیزاده در تشریح این موضوع گفت که تعدادی از اتوبوسهای برقی شرکت ایرانخودرو دیزل و عماد خودرو وارد خطوط شدهاند و کارشناسان فنی مشغول تست و احصای مشکلات آنها هستند. آنطور که او عنوان کرده؛ «شرکت ایرانخودرو دیزل برای تأمین ۴۵ تا ۵۰دستگاه اتوبوس برقی اعلام آمادگی کرده که پس از اتمام تستها و بررسیها، قطعا آنها را خریداری خواهیم کرد.»
خدمترسانی با مترو باس
مترو باس درواقع همان اتوبوسهای ۳کابین است که این روزها شاهد فعالیت آنها در برخی از خطوط مانند مسیر خاوران تا میدان آزادی هستیم. این اتوبوسهای اروپایی حدود ۴ تا ۵سال بلااستفاده در پارکینگ شرکت واحد اتوبوسرانی رها شده بودند و با پیگیری مدیریت شهری در این دوره نقص فنی آنها رفع و تست گرم ۳دستگاه از متروباسها انجام شده است. علیزاده با تأیید این مطلب تأکید کرد: «متروباسها سالها رها شده بودند و قطعا نواقص و مشکلاتی دارند که کارشناسان در حال پیگیری هستند، اما ۳دستگاه در مدار خدمترسانی قرار دارند و تا پایان مهر هم تست گرم آخرین متروباس انجام میشود.» پیش از این شهرداری تهران قرار بود برای ورود متروباس خارجی با کشور ترکیه قرارداد منعقد کند. براساس گفتههای مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، مطالعات در این خصوص همچنان ادامه دارد، اما هنوز قراردادی منعقد نشده است.
خدمترسانی گرم در روزهای سرد
نواقص فنی و ایرادات سیستمهای سرمایشی و گرمایشی اتوبوسها زمان اورهال رفع میشود. علیزاده در تأیید این مطلب گفت: «با آغاز فصل سرما راهاندازی سیستمهای گرمایشی در اتوبوسها با جدیت پیگیری میشود، اما باتوجه به فرسودگی ناوگان (عمر برخی از آنها بیش از ۱۳سال است) ممکن است مشکلاتی رخ دهد. به هر حال تلاش ما خدمترسانی مطلوب به مسافران است و امیدواریم زمستان مشکلی در حوزه سیستمهای گرمایشی ناوگان نداشته باشیم.»
انعقاد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس
اواخر مهر علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از یکسو بنا به درخواست شهردار پکن و از سوی دیگر هم برای شرکت در اجلاس «راهابریشم» عازم پکن میشود. همچنین توسعه و برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی یکی از محورهای سفر سکاندار پایتخت به کشور چین است و آنطور که علیزاده عنوان کرده؛ «در این سفر قرارداد تأمین هزار دستگاه اتوبوس پیگیری میشود که باتوجهبه شرایط گازسوز یا دیزلیشدن اتوبوسها، تعیین خواهد شد.»