به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، حجتالاسلام سید محمد آقامیری با اشاره به اولین ورود اتوبوسهای برقی به شهر تهران به شرح نکاتی درباره عملکرد و ویژگیهای این اتوبوسها پرداخت.
وی با تاکید بر اینکه این اتوبوسها کاملاً برقی هستند، یادآور شد: نیروی محرکه اصلی آنها برقیست و از باتریهای ۴۲۰ کیلو وات لیتیومی تأمین میشود که قابلیت پیمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد و به هیچوجه از سوختهای فسیلی مثل گازوئیل و بنزین برای حرکت استفاده نمیکند.
وی افزود: یکی از ویژگیهای مهم این اتوبوسها سیستم سرمایشی و گرمایشی آنهاست که توسط موتورها و دینام برقی اتوبوس تأمین انرژی میشود و دمای مناسب داخل اتوبوس را فراهم میکند و موجب میشود که اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً پاک و دوستدار محیط زیست عمل کند.
آقامیری همچنین تصریح کرد: شهر تهران در فصل سرما بهطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ روز در دمای هوای زیر صفر درجه سانتیگراد قرار می گیرد که در آن صورت این اتوبوسها از یک هیتر گرمایشی کمکی برای تولید گرما استفاده میکنند. این هیتر گرمایشی کمکی که در شرایط کاملاً خاص و کمتر از ۱۵ روز در سال روشن میشود از گازوئیل استفاده میکند و مصرف آن در سه روز استفاده مداوم کمتر از ۲۰ لیتر است.
وی افزود: این هیتر به منظور جلوگیری از فشار اضافی به باتریها و موتور اصلی برای تأمین گرما در داخل اتوبوس روشن میشود و آلودگی هوای آن در حد صفر است.
آقامیری اعلام کرد: تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به ویژه در چین، آلمان و برخی کشورهای اروپایی نشان داده که در شرایط مختلف آب و هوایی و حتی در مناطق سردسیر به خوبی عمل میکنند.