به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین, نظافت شهر و تمیز بودن آن، یکی از مهمترین و کلیدیترین وظایف مدیریت شهری است که جزو مطالبات جدی و اول شهروندان پایتخت نیز هست. درواقع هر تهرانی هنگام خروج از منزل، با نخستین چیزی که روبهرو میشود، معابر تمیز و عاری از زباله است و آن زمان که معابر تمیز باشند، نسبت به مدیریت شهری نگاهی مثبت دارد و اگر اینگونه نباشد در دل خود بد و بیراه هم میگوید؛ امان از روزی که یک پیمانکار در انجام این مهم، تعلل کند و شهروندان از موضوع ناراضی باشند.
حکم شهردار برای تنظیف شهر
برهمین اساس از حیث اهمیت این مسئله، مدیریت شهری آن را در دستور کار خود قرار داد تا به شکلی ویژهتر و بیکموکاست به نظافت شهر پرداخته شود. در این راستا علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حکمی مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران را متولی تنظیف شهر کرد و مدتی پیش نیز معاون خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار همشهری از تحول در نگهداشت و نظافت شهر خبر داده بود که برنامه جدیدی تدوین شده، تا اصلاح نوع انعقاد قراردادها و اعمال فهرست بهای قرارداد اتفاق بیفتد و شاهد تحول در حوزه پیمانکاری نظافت باشیم.
رونمایی از طرح جدید نظافت شهری
در راستای تحقق این مسئله، در نودمین پویش امیدوافتخار از این طرح جدید در حوزه نظافت شهری رونمایی شد و رسما عملیات اجرایی نظام تحول امور رفتوروب، نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران با حضور شهردار تهران و سایر مدیران شهری کلید خورد. در همین رابطه، معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به خبرنگار همشهری، میگوید: در پویش امیدوافتخار مدیریت یکپارچه رفتوروب شهر تهران آغاز شد. در گذشته قرارداد پیمانکاران ۱۴۸پیمان بوده؛ درحالیکه ما ۲۲منطقه داریم که بهدلیل ضعفها، تعداد قراردادها و مدت قراردادها (یکساله) با چالشهای زیادی روبهرو بودیم.
بررسی نواقص شرایط سابق نظافت شهر
سکینه بدرلو با اشاره بهمدت قراردادها با پیمانکاران گفت: کوتاه بودن زمان قرارداد باعث شده بود تا پیمانکاران قدرت ریسکپذیری در سرمایهگذاری مطلوب را از دست بدهند؛ چراکه پیمانکاران نمیدانستند میتوانند در محدوده قرارداد فعلی سرمایهگذاری کنند یا خیر و آیا سال آینده هم همین محدوده را در اختیار دارند یا خیر.
قیمتگذاری عادلانه در طرح جدید
بدرلو در بخش دیگری از صحبتهای خود به سایر نقاط ضعف قراردادهای تنظیف شهر اشاره کرد و افزود: وضعیت کارگران و پاکبانان نامطلوب بود. همچنین رقابتی بین پیمانکاران وجود نداشت. همچنین نحوه کشف قیمت از معیار مناسبی برخوردار نبود که باعث شد هر پیمانکار رقمهای مختلفی را دریافت کند. درواقع میتوان اینطور عنوان کرد که قیمتگذاریها واقعی نبوده و عدالت نیز برقرار نمیشد که در این طرح، براساس جغرافیا و جمعیت منطقه و طبق بررسی مناطق اطراف، قیمتگذاری صورت گرفته است.
افزایش حقوق پاکبانان
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه در این طرح در ۱۴پیمان در مدت زمان ۳سال قراردادها منعقد میشود، گفت: از محاسن طرح جدید این است که پرداختی کارگران و پاکبانان افزایش خواهد یافت تا انگیزه بیشتری نسبت بهکار خود داشته باشند و عملکرد خوبی را ارائه دهند.
تهیه ۶۰۰خودروی صفر برای نظافت شهر
بدرلو میگوید: نظام تحول امور رفتوروب، نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران درواقع مدیریت یکپارچه شهری را رقم زده که برای نخستینبار در سازمان پسماند اجرا میشود. قراردادها از نیمه اول دیماه ابلاغ شده و مدت قراردادها نیز ۳ساله است؛ همین مسئله باعث شد پیمانکاران انگیزه بگیرند و تجهیزات و خودروهای مکانیزه صفر تهیه کنند. معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه تا این لحظه خودروهای صفر در حوزه پسماند نداشتیم، ادامه میدهد: تمام خودروها مدلهایی قدیمی داشتند که بعد از انعقاد قراردادهای جدید، حدود ۶۰۰خودروی صفر به این بحث ناوگان رفتوروب شهر تهران اضافه شد که بخشی از طریق بخش خصوصی و بخشی نیز توسط خود سازمان مدیریت پسماند تهیه شده است.
تعیین مسافت برای هر پاکبان
بدرلو در ادامه میگوید: براساس این طرح، مسافت ۱۰تا ۱۳هزار مترمربع برای کارگران مشخص شده و در کوچههایی که عرض بیشتر دارند، متفاوت است که این امر منجر به آن میشود که قیمت واقعی نظافت شهر استخراج شده و به ازای میزانی که رفتوروب شده به پیمانکاران پول پرداخت شود؛ این درحالی است که در گذشته اینطور نبوده است. علاوه براین مبلغ قراردادها نسبت به گذشته ۳۷درصد افزایش داشته است.
زباله ساختمانی بازیافت می شود
در پویش امیدوافتخار، کارخانه ۳۳۰۰ تنی بازیافت و استحصال شن و ماسه از پسماند ساختمانی بهرهبرداری شد که معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان پسماند شهرداری تهران در اینباره گفت: استحصال شن و ماسه از نخالههای ساختمانی در این کارخانه انجام میشود. سکینه بدرلو در ادامه افزود: برای راهاندازی این کارخانه در سال ۹۶جذب سرمایهگذار صورت گرفته بود و سال ۹۸نیز اقدامات لازم انجام شد، اما در نیمه دوم سالجاری این کارخانه وارد مرحله بهرهبرداری شد. او میگوید که روزانه ۲۳هزار تن نخاله ساختمانی داریم که در فاز اول در این کارخانه، ۳هزار و ۳۰۰تن تولید شن و ماسه از نخالهها انجام میشود. بدرلو تأکید کرد: این کارخانه که در مجتمع آبعلی قرار دارد، قابلیت تولید شن و ماسه تا ۸هزار تن را دارد. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه ارزش اولیه سرمایهگذاری ۱۷۰میلیارد تومان است، گفت: نخالههای ساختمانی که روزانه دپو میشوند طی هماهنگی با معاونت شهرسازی به این محل منتقل خواهند شد و با این اقدام، مجدد به چرخه ساختمانی و عمرانی بازمیگردند. مدت ۲سال آمادهسازی این کارخانه زمان برده است.