به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر, بررسیهایی در تقاطعهای بزرگراهی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که در برخی از مسیرها نقص حرکتی وجود دارد؛ برهمین اساس مشخص شد که در برخی از موارد، دسترسیهایی تعریف نشده است. این موارد را شناسایی کردیم و به احداث۹۸ مورد تقاطع غیرهمسطح رسیدیم که با اصلاح این موارد و تکمیل گردشهای ترافیکی، مسیر شهروندان کاهش مییابد.
براساس بررسیهای انجام شده، اگر این ۹۸تقاطع غیرهمسطح بهطور کامل اجرا و تکمیل شوند، ۷۲۰کیلومتر مسیر دسترسی و پیمایش شهروندان کوتاه شده و به ۵۷کیلومتر میرسد و میتوان گفت این میزان کاهش مسیر تردد، تأثیر بسزایی در وقت شهروندان، مسیر پیمایشی، آلودگی هوا و مصرف سوخت دارد.
در حال حاضر اگر بخواهم یک مورد از دسترسیهایی که در بزرگراه تعریف نشده است را مثال بزنم، در بزرگراه جنوب به شمال چمران وقتی به بزرگراه همت میرسیم دیگر مسیر دسترسی به غرب میسر نیست و باید از قبلتر، در بزرگراه حکیم مسیر را جابهجا کنیم؛ چون در غیراین صورت شهروندان باید وارد ملاصدرا شوند که این مورد نیز میتواند باعث افزایش ترافیک محلی شود که مسیر پیمایش طولانی خواهد شد. با این حساب میتوان این را هم گفت که احداث تقاطعهای غیرهمسطح میتواند در کاهش ترافیکهای محلی تأثیرگذار باشد.
در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران احداث ۹۸تقاطع غیرهمسطح را از ابتدای دوره مدیریت شهری در دستور کار قرار دادیم و با جدیت این موضوع دنبال شده است؛ برهمین اساس در سال گذشته ۱۱تقاطع تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
همچنین امسال ۱۸تقاطع غیرهمسطح را در برنامه داریم که ۳تقاطع تکمیل و ۳تقاطع دیگر درحال بهرهبرداری است. برنامهریزی کردیم که تا پایان سال به تعهد خودمان عمل کنیم و این روند نیز ادامهدار خواهد بود؛ بنابراین برنامهریزی خواهیم کرد که تقاطعهای باقیمانده از بین این ۹۸تقاطع تعریفشده، در سالهای آینده تکمیل شوند.
تقاطعهای غیرهمسطحی که برای سال آینده شناسایی کردیم که در دستور کار قرار گیرد نیز درحال انجام است. مطالعات بسیاری درباره آنها انجام شده و آن مواردی که برای سال۱۴۰۳ قرار است عملیات اجراییشان را آغاز کنیم و قطعی شدهاند تعداد ۱۵تقاطع غیرهمسطح هستند.
برای حل موضوع ترافیک در شهری با ویژگیها و شرایط تهران، فاکتورهای متعددی درگیر است و اینطور نیست که صرفا با احداث تقاطعهای غیرهمسطح مشکل ترافیک حل شود. علاوه بر این پروژهها، اجرای کلانپروژههایی اعم از پروژه آزادراه شهید شوشتری در شرق تهران که میتواند در کاهش بار ترافیکی بزرگراه بسیج تأثیرگذار باشد و بزرگراه یادگار امام در غرب تهران که بار بزرگراه چمران و آزادگان را کاهش میدهد، تأثیر زیادی در کاهش ترافیک خواهد داشت.
در کنار این اقدامات معاونت فنی و عمرانی، گسترش حملونقل عمومی که توسط معاونت حملونقل پیگیری میشود نیز در معضل ترافیک اثرگذار خواهد بود که تجمیع این موارد است و میتواند اثر ترافیکی زیادی را در سطح شهر داشته باشد.
طبق بررسیهای صورت گرفته، اثر ترافیکی اجرای این ۹۸تقاطع غیرهمسطح، بعد از اجرا باید اندازهگیری شود، اما احداث این تقاطعها یکمیلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار است.