• امروز : سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 24 September - 2024

چرا تابلوها هنوز به موزه امام علی (ع) برگشت داده نشده؟

  • کد خبر : 24216
چرا تابلوها هنوز به موزه امام علی (ع) برگشت داده نشده؟
‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) گفت: درخواست کردم تا تکلیف ۳۰ تابلویی که با دستور مقامات سازمان فرهنگی هنری برای برگذاری نمایشگاه از موزه خارج شده، مشخص شود، چرا که بعد از چند ماه از اتمام این رویداد بین المللی این تابلوها به موزه مسترد نشده است

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، ناصر امانی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که با حضور مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده بود، گفت: بعد از گذشت حدود ۵۰ روز از خانم شمس خواستم که مساله تابلوها را پیگیری کند که ایشان به موزه رفته و به من گفتند در صحبت های یکه داشته اند، احساس کرده اند، برخی تابلوهای موزه به فروش رفته است من هم این مساله را در صحن شورا تذکر دادم و دو روز بعد از این تذکر پاسخ سازمان فرهنگی هنری را در این رابطه دریافت کردم.

امانی با اشاره به صورتجلسه هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بر اساس این صورتجلسه که ۴ مصوبه دارد، سازما فرهنگی هنری مجاز به فک پلمپ و خروج اثار مشمول این تبصره است. همچنین در خصوص آثاری که قابلیت عرضه از طریق حراج را ندارند سازمان فرهنگی هنر مجاز است بعد از قیمت گذاری توسط کارشناسان، این آثار را به بالاترین قیمت به فروش برساند و تمام تشریفات اجرایی این مصوبه، نمایش آثار در حراج ها و نمایشکاه ها و … باید با تایید هیات مدریه این سازمان باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبه سازمان فرهنگی هنری در خصوص خروج ۱۰ اثر از این سازمان گفت: بر اساس صورتجلسه و مصوبه تنظیم شده در ۲۶ فروردین و ۳ اردیبهشت سال جاری نام و خالق ۱۰ اثر در این صورتجلسه قید شده و تاکید شده که تمام این ۱۰ اثر طبق ۱۰ برگ خروج پیوست که به امضای تحویل گیرنده می رسد به آرشیو گنجینه امام علی عودت داده می شود در غیر این صورت تحویل گیرنده علاوه بر عودت آثار باید خسارات وارده را نیز طبق دستورالعمل سازمان فرهنگی هنری پرداخت و خسارات وارده را جبران کند.

به گفته او بعد از اینکه این ۳۰ اثر تحویل یک موسسه ظاهرا خصوصی شدتفاهم نامه بین سازمان و این موسسه در ۶ اردیبهشت امضا شد که سازمان آثار را برای شرکت درنمایشگاه و حراج و فروش تحویل داده است. اما این اقدام خلاف مصوبه هیات وزیران در سال ۸۱ است. بر اساس مصوبه هیات وزیران ‌اموال تاریخی و هنری که در اختیار نهادهای غیر دولتی هستند نیز مشمول این آیین نامه هستند اما اگر اموال موضوع به دلیل شرایط فیزیکی و شیمیایی از بین برود پس از تایید سازمان میراث فرهنگی و با رعایت مقررات مربوطه ازفهرست اثار هنری خارج می شود.

امانی با اشاره به ماده ۲۱ این مصوبه نیز گفت: بر اساس این مصوبه خروج مال از وزارتخانه یا مؤسسه دولتی باید با رعایت مقررات این آیین‌نامه و مجوز مقامات مجاز دستگاه‌های ذیربط و با صدور پروانه خروج، ‌شامل مشخصات کامل مال و تعیین واحد گیرنده به امضای امین اموال و رییس اداره ذیربط انجام شود. پروانه‌های مذکور باید در دفاتری که به همین منظور تهیه‌شده است، ثبت شود و این مصوبه هیات وزیران برای همه سازمانها لازم الاجراست.

امانی با تاکید بر این که هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نمی تواند خارج از قانون عمل کند، گفت: سوال من از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری این است که آیا سازمان مجاز به فروش تابلوهای هنری است؟ این کار برخلاف مصوبه هیات وزیران است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که ۳۰ تابلو مد نظر ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است، ادامه داد:‌باید به این سوالات پاسخ داده شود که چرا آثار هنری به بخش خصوصی داده شده؟ چرا در رویداد خارجی دو تابلو جمعا به به قیمت ۸۰ میلیون تومان به فروش رفته ‌و چرا هزینه این تابلوها در نهایت با چند بار پیگیری و نامه نگاری سازمان فرهنگی هنری به این سازمان پرداخت شده است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=24216
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.