به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمدمهدی میرزایی قمی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۲ خط در هشت مرکز معاینه فنی در اختیار داریم، اظهار کرد: بخش اول اقدامات در ایستگاه یک مربوط به آزمون آلایندگی است و بخش دوم در ایستگاه ها به مباحث فنی دیگر می پردازد.
وی افزود: سه مرکز خودروهای سنگین و سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در کنار هشت مرکز تحت مالکیت شهرداری و ۹ مرکز خصوصی فعالیت می کنند. اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و آخرین مرکز در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد که سالها از نوسازی آن می گذشت.
سال گذشته تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند
میرزایی قمی با بیان اینکه یک میلیون و ۵۱۰ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد در سال قبل انجام شده است، خاطرنشان کرد: سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم میلیون خودرو را داریم اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمی گیرند.
وی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز می شوند، در ابتدا به صورت چشمی و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدم شکستگی شیشه و چراغ بررسی می شوند و سپس تست ایمنی آنها صورت می گیرد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه فنی دریافت کرده اند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
نوسازی سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین
وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه فنی در سال گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: ۳۲ دستگاه تست های ایمنی در سال قبل نوسازی شد. سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی شده است.
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخش های مختلف شهرداری انجام دادیم که زمین هایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی می گذشت. عمر دستگاه ها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس تمامی دستگاه ها مستهلک بودند که باعث خطا در تست ها می شد. لذا نسبت به نوسازی دستگاه ها با دستگاه های روز دنیا اقدام کردیم.
آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از شرکت های دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناقصات برای خرید دستگاه های جدید انتخاب شد، گفت: دستگاه های تست آلاینده ها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی می کند. آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است.
وی افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاه های قبلی ظرفیت شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازه گیری این آلاینده در دستگاه های جدید اندازه گیری شود.
تست کدرسنجی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین انجام می شود
در دستگاه های جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد
بیشترین تردد موتورسیکلت ها در منطقه ۱۲
وی افزود: ۷۶ درصد از موتورسیکلت هایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند.
میرزایی قمی با بیان اینکه نوبتی دهی مراکز معاینه فنی در سامانه شهرزاد صورت می گرفت، یادآور شد: در انتهای سال قبل برخی مراکز تا ساعات پایانی شب فعال بودند و در ایام تعطیلات نوروز، غیر از ۲ روز تمامی مراکز ما مشغول به خدمات رسانی بودند.
وی ادامه داد: کسانی که مشمول معاینه فنی برتر می شوند می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی در عوارض طرح ترافیک برخوردار شوند.
میرزایی قمی اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تست های اولیه مردود شدند.
میرزایی قمی با بیان اینکه ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، یادآور شد: حتی تاکسی های خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمی کنند و به خارج از تهران می روند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شده اند.
وی افزود: بیشترین مردودی ها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است.