به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری؛ عبور از بزرگراهها و خیابانهایی که به دلایل مختلف از شدت کیفیت آسفالتهایشان کم شده بود، گلایه شهروندان را به همراه داشت و نیمنگاهی به آمار منتشرشده در سامانه ۱۳۷ این واقعیت را عیان میکند که موضوع آسفالت ریزی همواره بهعنوان ۱۰موضوع پر درخواست حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران شناخته میشود.
دوره پنجم مدیریت شهری در پاسخ به این خواسته جدی شهروندان، اقدام قابل توجهی نداشت و براساس آمار باید گفت که در سال ۹۸تنها ۳۱۷هزار و ۷۵۶ تن و در سال ۹۹ نیز ۳۵۳هزار و ۴۵۳تن بهعنوان مقدار کل آسفالت تأمین شده برای شهر تهران اعلام شده بود. بهعبارت دیگر، در مجموع در این ۲سال نزدیک به ۶۷۱ هزار تن آسفالت ریزی انجام شده است.
بهگفته مدیران شهری، در یک دهه گذشته میزان آسفالت پخش و اجرا شده در معابر پایتخت، سالانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تن فراتر نرفته و بررسیها نشان میدهد که بخشی از این مشکل، ریشه در عقبماندگی تولید آسفالت دارد. در همین راستا شهرداری تهران در دوره جدید تلاش کرده تا با افتتاح کارخانه آسفالت و برنامهریزی مستمر و دقیق، مشکل آسفالت خیابانهای شهر را حل و فصل و شرایط را برای زندگی بهتر شهروندان تهرانی فراهم کند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران چند ماه پیش در رابطه با آسفالت ریزی شهر تهران، آمار قابل توجهی ارائه داده بود:«تهران ۱۱۰میلیون مترمربع معابر دارد و اگر سالانه ۱۰درصد از این معابر بازسازی شود، نزدیک به ۱۱میلیون مترمربع آسفالت ریزی نیاز است.»
بهگفته شهردار تهران، بهمنظور پیگیری آسفالتریزی، بازسازی اساسی ۵ کارخانه آسفالت و افتتاح کارخانههای جدید با وضعیت آلایندگی مناسب از نظر محیطزیست پیگیری شد. مجموع این اقدامات موجب شده تا در دوره فعلی مدیریت شهری با افزایش تولید چند برابری آسفالت، میزان بهسازی روکش آسفالت شهر در وضعیت خوبی قرار بگیرد و شهرداری تهران بتواند آمار قابلتوجهی در نهضت آسفالت ریزی را به نام خود ثبت کند. مقدار کل آسفالت تأمین شده در سال گذشته ۳۳۹هزار و ۷۱۶تن بود اما این آمار در ۶ماهه نخست سالجاری با جهشی قابل توجه همراه شد.
طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، حدود ۹۰۰هزار تن آسفالت از ابتدای سال تا به امروز تولید و در سطح معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی شهر تهران، پخش شدهاند. این دستاورد مدیریت شهری حاصل برنامهریزی دقیق و تلاشهای شبانه روزی بیش از ۲۵۰۰ نفر از عوامل فنی و اجرایی و نظارتی در ۱۶۰ اکیپ لکهگیری و روکش دستی، تراش و روکش مکانیزه در معابر شهری اعم از بزرگراهی و غیربزرگراهی است.