اختصاصی وطن شهر: مترو مسکو از پیچیدهترین و زیباترین متروهای جهان میباشد که دارای ساختار ریلی بسیار جذاب و هوشمندانهای است به طوری که در نقشه آن حلقهای وجود دارد که شمار زیادی از ایستگاهها را به یکدیگر متصل میکند و باعث روانشدن ترافیک در هنگام پیک و بهبود بخشیدن به سرعت جابجائی میگردد.
مترو مسکو در ۱۵ ماه مه سال ۱۹۳۵ راهاندازی شد . ایستگاههای بزرگ و پر فضای این سیستم مترو که با ذهنیت ستایش از دولت کمونیست، حاکم وقت بنیانگذاری شده بود، با مجسمههای مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشههای رنگین و مانند آن به شکل بسیار زیبایی تزئین شدهاند.
تاریخچه مترو مسکو
اولین پیشنهاد ایجاد سیستم مترو در مسکو در سال ۱۸۷۲ توسط مهندس واسیلی تیتوف ارائه شد. برنامه های دیگر طی نیم قرن آینده به اجرا درآمد، اما به دلیل محدودیت های مالی، به هم ریختن جنگ و انقلاب و حتی مخالفت کلیسای ارتدکس، هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.
قرار بود با گسترش سریع مسکو، پایتخت جدید اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع تغییر کند. همانطور که لنین اعلام کرد، “کمونیسم قدرت شوروی به علاوه برق رسانی برای کل کشور است” – و چه راهی بهتر از ساخت یک سیستم مترو کاملا جدید برای نشان دادن این ذهنیت آینده نگر؟ آن طور که گفته می شود استالین دستور داده بود بیش از ۲۰ درصد از بودجه دولت را برای توسعه مترو صرف شود.
ساخت و سازها در اواخر سال ۱۹۳۱ با کمک قابل توجه متخصصان مترو لندن آغاز شد. اولین خط مترو مسکو در ماه مه ۱۹۳۵ با ۱۳ ایستگاه بین سوکولنیکی و پارک کالتور افتتاح شد و به آن رنگ قرمز داده شد. کمی بعد دو خط دیگر سبز و آبی اضافه شدند.
شکوه و عظمت ایستگاه های ساخته شده بین سال های ۱۹۳۵ و ۱۹۵۵ نشان می دهد که مترو اهمیت بیشتری نسبت به یک سیستم حمل و نقل صرف دارد ، و به آن توصیف مناسب “قصر مردم” می دهند. هر ایستگاه به عنوان یک پروژه فردی با موضوع و معمار خاص خود به بهره برداری رسید.
از شانس ساکنان مسکو، مترو در طول جنگ جهانی دوم سرپناه زیادی فراهم کرد. مانند لندن و پاریس هزاران نفر برای پنهان شدن در بمباران آلمان نازی در ایستگاه ها جمع شدند. ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن جنگ ادامه یافت و در واقع ۷ ایستگاه جدید در زمان همین جنگ افتتاح شد.
بعد از مرگ استالین، نگرش نسبت به معماری تغییر کرد و دکوراسیون کاخ ایستگاه ها با سبک کاربردی تری جایگزین شد. این تغییر نگرش امکان ایجاد مترو را با سرعتی خارق العاده فراهم کرد و در اواخر دهه ۱۹۷۰ مترو مسکو شلوغ ترین مترو در جهان بود.
پیش به سوی آینده
امروز مترو مسکو نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر طول دارد که دارای ۱۵ خط در ۲۶۹ ایستگاه است. این شامل یک مونوریل و دو خط دایره ای است که ایستگاه های برون شهری را در فواصل مختلف از مرکز متصل می کند. گسترش با چنان سرعتی در جریان است که رکوردهای مختلف ساخت و ساز شوروی همگی جا به جا شده است. در ۱۰ سال گذشته ، طول مترو تقریباً دو برابر شده و ۸۱ ایستگاه جدید به آن اضافه شده است. در آینده برنامه هایی برای تمدید ۷ خط ، ساخت ۳ خط جدید و ادغام خدمات زمینی در نظر گرفته شده است. بعد از این ، مترو مسکو ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را پوشش می دهد!
ایستگاه های مترو مسکو
ایستگاه های مترو مسکو به عنوان زیباترین ایستگاه های مترو در جهان شناخته می شوند و بعضی از آنها به حدی خیره کننده هستند که مقصد بسیاری از گردشگرتم از سراسر دنیا است.. آنها مانند موزه ها ، کاخ ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند، از نظر تزئینات بسیار غنی هستند.
زیباترین ایستگاه ها تا دهه ۱۹۶۰ ساخته شده اند و آنها با سنگ مرمر، تندیس، موزاییک، شیشههای رنگی، لوسترها، نقش برجستهها و بسیاری از جزئیات دیگر نمونه کاملی از هنر شوروی هستند. از حدود ۲۷۰ ایستگاه مترو مسکو حدود ۴۴ تای آنها در فهرست میراث فرهنگی روسیه قرار دارند.
ایستگاه پلوشاد روالوتسی
ایستگاه مترو پلوشاد یا میدان انقلاب یکی از ویژه ترین ایستگاه های مترو مسکو محسوب می شود. در سال ۱۹۳۸ و به تاریخ ۱۳ام ماه مارس به صورت رسمی افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرد. نکتهای که باید در مورد این ایستگاه مترو بدانید این است که ایستگاه میدان انقلاب نه به عنوان یک پروژه اصلی برای اتصال نقاط شهری به یکدیگر، بلکه به عنوان قسمتی از تئاتر آکادمی بلشویای اتحاد جماهیر شوروی سابق، طراحی، اجرا و ساخته شد.
طرح اولیه بسیار ساده پر نور و البته وسیع بود اما اصرار کارفرما و عوامل تهیه و ساخت این ایستگاه بر این بود که در این ایستگاه مجسمه های فراوانی قرار داده شود که بر هنر خصوصاً تئاتر، تاکید بیشتری داشته باشد. به همین دلیل ایستگاه مترو میدان انقلاب را یکی از ایستگاه های شلوغ مترو شهر مسکو می دانند که به طرح اولیه هیچ شباهتی ندارد. با وجود تمامی موارد ذکر شده، این ایستگاه مترو یکی از پراحساس ترین و جالب ترین ایستگاه های مترو مسکو محسوب می شود که احساس بی نظیری را به بیننده منتقل می کند. ضمن اینکه ایستگاه مترو میدان انقلاب را یکی از محبوب ترین جذابیت های گردشگری مسکو می دانند.
ایستگاه کومسومولسکایا
کومسومولسکایا یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مسکو، نمونه ای باشکوه از معماری امپراتوری استالین است. این ایستگاه به عنوان دروازه ای به پایتخت متصور شد و بازدیدکنندگانی را که از ایستگاه های بین شهری نزدیک به مسکو وارد می شدند را پذیرفت. در کنار ستونها و لوسترهای مرمر موزاییک هایی وجود دارد که از تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ روسیه از جمله الکساندر نوسکی ، مینین و پوزارسکی ، میخائیل کوتوزوف و لنین تجلیل می کنند.
ایستگاه نووسلوبودسکایا
در این ایستگاه که به عنوان “گل سنگی” سیستم مترو مسکو شناخته می شود صفحات شیشه ای رنگی منحصر به فردی از ریگا قرار دارد. این صفحات از داخل روشن می شوند و در قوس های صافی قرار می گیرند که روی سکو قرار گرفته اند. آنها طرح های طبیعی هندسی را با نقوش رئالیست سوسیالیستی مانند زندگی روستایی بت پرست و مشاغل نجیب ادغام می کنند. کف از صفحات گرانیت به سبک صفحه شطرنج ساخته شده است و در انتهای سکو یک موزاییک بزرگ وجود دارد که “صلح جهانی” را به تصویر می کشد.
ایستگاه کیوسکایا
این ایستگاه نیز متعلق به دو خط سیرکل و آبی تیره می باشد. سکوی خط آبی تیره یکی دیگر از بخش های بسیار زیبای موجود در مترو مسکو بوده که شامل آثار هنری بسیاری مانند نقاشی می باشد. جالب است بدانید که نقاشی های موجود در این ایستگاه نشان دهنده ی جنگ های داخلی روسیه، سربازان و زندگی اکراینی ها می باشد، لازم به ذکر است که نام این ایستگاه نیز از شهری در کشور اکراین گرفته شده است. طراحی این ایستگاه بسیار خاص بوده و نشان دهنده معماری سنتی این کشور می باشد. به طور کلی ایستگاه کیوسکایا نشان دهنده روابط دوستانه دو کشور روسیه و اکراین است.
ایستگاه مایاکوفسکایا
این ایستگاه در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد ، به سبک امپراتوری استالینی با برخی از عناصر برجسته Art Deco ساخته شده است. قوس های روکش دار فولاد ضد زنگ روی سکو قرار گرفته اند و کف با طرح هندسی از انواع مختلف سنگ مرمر ساخته شده است. ۳۴ طاقچه سقفی حاوی موزاییک هایی با عنوان “یک روز در زندگی اتحاد جماهیر شوروی” است، این نقاشی از روی یک بیت شعر بر روس سقف این ایستگاه کشیده شده است و علت شهرت این ایستگاه شده است. نام ایستگاه مایاکوفسکایا از روی شاعر این بیت ولادیمیر مایاکفسکی گرفته شده است. این ایستگاه در نمایشگاه جهانی ۱۹۳۹ جایزه بزرگ دریافت کرد.
ایستگاه الکتروزوودسکایا
این ایستگاه که به نام یک نیروگاه برق در نزدیکی خود نامگذاری شده است، در تالار بلیت فروشی خود که با مدال های مایکل فارادی ، میخائیل لومونوسف ، الکساندر پوپوف و دیگران تزئین شده است، دانشمندان پیشگام در مهندسی برق را گرامی می دارد. همچنین در این ایستگاه ۳۱۸ چراغ دایره ای شکل که تقریباً به صورت یک توهم نوری دیده می شوند، قرار گرفته اند. جالب اینجاست که فسیل ها در گرانیت قرمز گرجی دیوارهای سکو دیده می شوند.
ایستگاه اسلاویانسکی بلوار
حس و حال مترو پاریس به شکل Slavyansky Bulvar وارد مسکو شده است. درون یک دهلیز شیشه ای منحنی یک سکو با عناصر هنری نوو تزئین شده است – لامپ های منحنی ظریف ، برگهایی که نام ایستگاه را قاب بندی می کنند ، و لاله های کشیده شده در سراسر سقف طاقدار.
ایستگاه نووکوزنتسکایا
این ایستگاه که در اوج جنگ جهانی دوم ساخته شده است ، از شجاعت و قدرت شوروی در زمان جنگ تجلیل می کند. این سبک از یک معبد رومی با نیمکت های مرمر تراشیده و کف مرمر رنگارنگ است. هفت موزائیک سقفی هشت ضلعی با نقوش برجسته تصویری از سربازان ارتش سرخ و قهرمان روسی را به تصویر میکشند. ولادیمیر فرولوف ، خالق موزاییک ، آنها را از طریق “جاده زندگی” بر فراز دریاچه یخ زده لادوگا به مسکو فرستاد. وی خود در محاصره لنینگراد درگذشت.
عمق مترو روسیه چقدر است؟
جالب است که بدانید برخی از عمیق ترین ایستگاه های مترو در جهان توسط اتحادیه جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است. در این بین ایستگاه پارک پوبدای “Park Pobedy” که مسکو واقع شده با عمق بیش از ۸۴ متر به سومین ایستگاه متروی جهان و اولین مترو روسیه تبدیل شده است. لازم به ذکر است عمق حداکثری آن به ۹۷ متر می رسد.
قیمت بلیت مترو مسکو
برخلاف تصور عموم بهای بلیت مترو در تور مسکو بسیار ارزان هست و شما میتوانید با پرداخت کمترین هزینه که تقریبا کمتر از ۱ یورو میباشد به این موزه متروی زیبا وارد شوید و یک سفر درون شهری با تور مسکو داشته باشید. هزینه استفاده از مترو مسکو با توجه به کارتی که از آن برای پرداخت استفاده می نمایید، متفاوت بوده و در حدود ۲۷ تا ۵۰ روبل روسیه می باشد.
ساعت کار مترو مسکو
مترو مسکو از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱ بامداد آماده خدمت رسانی به مسافرین است. هر چند خدمات در خط دوار تا ساعت ۱:۳۰ ارائه می شوند.
ویژگی های مترو مسکو
- افراد با یک بار پرداخت هزینه می توانند هرچند بار که بخواهند، خط عوض کنند.
- حداقل فاصله بین قطارها و زمان انتظار ۹۰ ثانیه میباشد.
- هزینه استفاده از مترو برای کودکان زیر ۷ سال رایگان است.
- اینترنت در مترو رایگان است. اینترنت رایگان از دسامبر ۲۰۱۴ به امکانات متروی مسکو افزوده شده است .
- زمان های پیک استفاده از مترو مسکو از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ صبح و از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۸ شب می باشد.
- در ساعات پایانی کار مترو، بهتر است واگن نزدیک به راننده را انتخاب کنید.
- مدت زمان تقریبی انتظار برای رسیدن قطار در حدود ۱ تا ۲ دقیقه می باشد.
- بهترین روش مسیر یابی در مترو مسکو استفاده از نقشه و نرم افزار آن می باشد.