به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، پاساژ علاء الدین با نیوجرسی مسدود شد. خبری که صبح روز گذشته سر تیتر رسانه ها قرار گرفت و در خبرها ذکر شد که این کار توسط شهرداری منطقه ۱۱ و به دلیل بی توجهی های مالک به اخطارهای آتش نشانی و همچنین در راستای حفاظت از جان شهروندان انجام شد. دقایقی بعد خبر دیگری از جمع آوری نیوجرسی ها روی خروجی رسانه ها رفت. عبدالمطهر محمد خانی سخنگوی شهرداری تهران دیروز (۳ دی) در چهارمین نشست خبری خود با تایید این خبر گفت که مالک تعهد داده و مقرر شد طی دو هفته ایمن سازی بنای پاساژ علاء الدین انجام می شود. او در ادامه به پرسش اصحاب رسانه پاسخ داد و اقدامات شهرداری را تشریح کرد.
اولویت اول، ایمنی سازی
در مسئله ایمنی و جان مردم با کسی تعارف نداریم. پاساژ علاء الدین هم مشکلات و تخلفات متعددی دارد اما اولویت اول نمای کامپوزیت آن است که می بایست اصلاح شود. پس از قرار دادن نیوجرسی در ورودی های فرعی این پاساژ، مالک پای کار آمد و تعهد داد تا اقدامات مربوط به اصلاح و ایمن سازی نما را انجام دهد. نیوجرسی ها برداشته شد و شهرداری در موعد تعیین شده پیگیری می کند و در صورت نیاز بازهم اقدامات قانونی و حقوقی را انجام خواهد داد.
رونمایی از حمل و نقل برقی
تعهد شهرداری تهران ورود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و تاکسی است که در مقایسه با کل مجموع واردات خودرو توسط بخش دولتی و خصوصی، عدد ۲۵ درصدی است. به هر حال در حوزه برقی سازی گام های خوبی برداشته شده است و امیدواریم تا پایان سال حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲ هزار تاکسی برقی وارد کنیم. البته بخشی از ناوگان تامین و تحویل شهرداری تهران شده است که هفته آینده طی مراسمی رونمایی از حمل و نقل برقی انجام و وارد مدار خدمت رسانی می شوند.
شفافیت در خرید ناوگان
هرگز نگفتیم با واردات وسایل برقی حتما مشکل آلاینده ها برطرف می شود اما گام بزرگ و اثرگذار در کاهش آلاینده ها خواهد بود. در تامین ناوگان برقی قیمت خودروهای وارداتی و تفاوت آن با خودروهای داخلی کاملا شفاف است. کیفیت آنها قابل ارزیابی است. دولت جدید همکاری های خوبی دارد و علیرغم موانع موجود در تأمین ارز، اتفاقات خوبی رقم می خورد تا شهرداری به وظایف خود عمل کند.
شکسته شدن رکورد خرید اتوبوس
در تأمین اتوبوس های تولید داخل و خارج، تمام مراحل اقدامات به موقع و دقیق انجام شده و رکورد خرید اتوبوس از تولیدات داخلی را در تاریخ بلدیه به دست آورده ایم. بدون کمک های دولت ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل بودجه شهرداری و عوارض پرداختی خریداری شده است.
تداوم پویش امید و افتخار
از زمان آغاز این پویش تا کنون ۱۶۰ رویداد امید و افتخار برگزار شده است. سال های اول با توجه به تکمیل پروژه های رها شده، کارها و تعداد طرح ها زیاد بود. این رویداد کمرنگ نشده و همچنان تداوم دارد و به نمونه های اخیر از جمله اکو پاکر فرحزاد و پردیس مسافری شرق اشاره کرد. همچنین در هفته های آتی و تا پایان سال شهروندان شاهد افتتاح پروژه های بلدیه و باغ راه حضرت زهرا(س) و برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند بود.
توزیع میلیون ها تن آسفالت در معابر
با راه اندازی دو کارخانه جدید آسفالت تعداد کارخانه های آسفالت شهرداری تهران به عدد ۵ رسیده است که از استانداردهای روز دنیا معادل یورو ۵ برخوردارند و میزان آلودگی آن کمتر از یک دستگاه اتوبوس گازوئیلی است. سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت ریزی در معابر انجام شد. از ابتدای سال تا امروز هم توزیع آسفالت در معابر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده و امیدواریم تا پایان سال رکورد سال گذشته شکسته شود.
افتتاح اولین کارخانه آسفالت بازیافتی
خبر خوبی که در حوزه آسفالت می توان به شهروندان داد این است که اولین کارخانه آسفالت بازیافتی شهر تا پایان سال بهره برداری می شود. با این اقدام از یک سو هزینه ها کاهش می یابد و از سوی دیگر با توجه به این که در کارخانه قرار است از تراشه های آسفالت استفاده شود، گامی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست برداشته خواهد شد.
مشارکت در کمپین دو درجه کمتر
در دو مسیر موازی با دولت همراهی می کنیم. مسیر اول تبلیغات و اطلاع رسانی است که توسط روزنامه همشهری و سازمان زیباسازی انجام می شود. در مسیر دوم هم مصوبه دولت به سازمان ها و مجموعه های شهرداری ابلاغ شده و علاوه بر پیگیری برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های شهرداری نیز در این زمینه انجام شده است.
اثر نواسانات ارزی
نه در دولت سیزدهم و نه دولت چهاردهم به صورت کلی هیچ مشکلی در حوزه تامین ناوگان برقی نداریم و همکاری خوبی در این حوزه انجام شده است. فرایند اقدامات در حال پیگیری است و توقفی ایجاد نشده و به دلیل مشکلات ارزی، ممکن است مسیر کند یا تند شود.
اتهام شهر فروشی
اتهام شهرفروشی برای ما هم عجیب بود. چرا که یک فرایند قانونی و شفاف داریم و کارهای حوزه شهرسازی براساس طرح تفصیلی و کمیسیون ماده ۵ انجام می شود. یکی از محل های درآمد شهرداری، عوارض شهرسازی است و از این رو عنوان شهرفروشی نباید استفاده کنیم .
مصادیق شهر فروشی در ادوار پیشین
کسانی که مسله شهر فروشی را مطرح می کنند باید پاسخ دهند که برج های بلند مرتبه و مجموعه های تجاری بزرگ، توسعه بدون زیرساخت منطقه ۲۲ و … چطور رخ داده است؟ پایین آمدن دبی آب در شمال غرب تهران ناشی از ساخت و سازها برای چه دوره ای بوده است؟ این موارد مصداق شهرفروشی هستند.
تکمیل ایستگاه های مترو بهار سال آینده
بهار سال آینده تمام ایستگاه ها در مسیر خطوط هفتگانه مترو به بهره برداری می رسند و می توان جشن پایان کار این خطوط را گرفت. در خط ۱۰ فعالیت عمرانی آغاز شده و خط ۸ و ۹ نیز در آستانه آغاز به کار هستند. سه خط جدید مترو که در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیدند، نیازمند پایان مطالعات هستند.
ایجاد ظرفیت برای بی خانمان ها
اکنون برای پذیرش کارتن خواب ها و بی خانمان ها حدود ۳ هزار ظرفیت ایجاد شده است. در شب های سرد حدود ۲ هزار بی خانمان در گرمخانه ها ساماندهی شدند. در حوزه معتادان متجاهر حدود ۷۸۰۰ تخت ایجاد شده و اکنون بیش از ۱۵۰۰ تخت خالی داریم. در بحث ساماندهی معتادان متجاهر این آمادگی را برای کمک به سایر دستگاه ها داریم. یکی از نمونه های اقدامات، روددره فرحزاد است که یکی از کلونی های معتادان متجاهر بود و الان به محل تفریح و گردش مردم تبدیل شده است.
نصب ۳۰۰ دوربین کنترل سرعت
تمام دوربین های طرح ترافیک روشن و فعال هستند. در خصوص دوربین های کنترل سرعت هم باید خبر خرید ۳۰۰ دستگاه دوربین جدید را بدهم که تا پایان سال تحویل شهرداری می شود و در شریان های اصلی نصب خواهیم کرد.