به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، نخستین نشست مدیران ارتباطات شهرداریهای کشور «نما» امروز -سهشنبه ۲۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۴- با حضور الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، مسعود نصرتی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، حامد جعفرزاده مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران برگزار شد.
مسعود نصرتی، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این مراسم با تأکید بر تحول در شیوههای اطلاعرسانی و نقش حیاتی روابط عمومیها در مدیریت نوین شهری، گفت: ما امروز در کشور با سابقهای ۱۲۰ ساله در حوزه مدیریت شهری، مسئولیت اداره ۱۴۵۰ شهر را برعهده داریم. برنامهها در حوزه شهرداریها و شوراهای اسلامی باید به صورت لحظهای و با اقتدار پیش برود تا بتوانیم مشارکت شهروندان را نیز بهصورت لحظهای داشته باشیم. هدف ما این است که با واقعبینی، اطمینان لازم شرایط را برای سرمایهگذاری در حوزه ساختوساز، عمران و آبادانی شهری را فراهم کنیم.
وی با اشاره به تحولات شتابان در عرصه ارتباطات و رسانه افزود: مدیر روابط عمومیای که ۳۰ سال پیش بهترین بود، اگر امروز تغییر نگرش نداشته باشد، دیگر کارآمدی لازم را نخواهد داشت. برنامهریزیها دیگر ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه نیست؛ همهچیز لحظهای شده است. در عصر رسانه و ارتباطات، باید هوشمندترین و بهروزترین نیروها مسئولیت روابط عمومی را بر عهده داشته باشند. دیگر دورهای که شهروند منتظر انتشار مطلبی در هفتهنامه بماند گذشته است. امروز اخبار از منابع متعددی جمعآوری و در لحظه منتشر میشود.
نصرتی با اشاره به ظرفیتهای فناوریهای نوین اظهار داشت: امروز تمام شهروندان خبرنگار هستند. محتوایی که آنان در گروهها و کانالهای مختلف بارگذاری میکنند، ظرفیت تحلیلی گستردهای دارد. هوش مصنوعی میتواند این دادهها را بدون نیاز به جمعبندی انسانی، تحلیل و طبقهبندی کند. بنابراین نسل جدید مخاطبان، خودشان محتوا تولید میکنند و تحلیل میخواهند؛ این شرایط کار را برای روابط عمومیها دشوارتر و در عین حال مهمتر کرده است.
نقش بیبدیل شهرداریها در توسعه کشور
معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه ۷۶ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند، هشدار داد: اگر حتی یک ثانیه در اطلاعرسانی تاخیر یا خطا داشته باشیم، تمام ظرفیت مدیریت شهری کشور زیر سؤال میرود. اهمیت بهموقع رساندن اطلاعات به حدی است که ثانیهها تعیینکننده هستند.
نصرتی همچنین به نقش بیبدیل شهرداریها در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: امروز بودجه عمرانی شهرداریهای کشور ۲۳ درصد بزرگتر از بودجه عمرانی کل دولت است. این رقم در کنار سرمایه ۹ هزار همتی بخش خصوصی که تا ۳۰ درصد آن قابلیت جذب در مدیریت شهری را دارد، ظرفیت بینظیری ایجاد کرده است. اگر این ارقام را در کنار ۴۰۰ همت بودجه عمرانی دولت قرار دهیم، متوجه میشویم چه مسئولیت سنگینی بر دوش ماست برای اطلاعرسانی درست، شفاف و بهموقع.
ضرورت بازنگری در چارت سازمانی روابط عمومیها
وی تأکید کرد: اطمینانبخشی به مردم، مهمترین اولویت است و این کار تنها با اطلاعرسانی دقیق، واقعی و بهموقع میسر میشود. بنابراین ضروری است چارت سازمانی روابط عمومیها بازنگری شود و نیروهای شایسته و توانمند جایگاه بگیرند. پیشنهاد بازنگری در ساختار و امور استخدامی روابط عمومیها از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریها بهزودی ارائه خواهد شد.
نصرتی درباره نقش روابط عمومیها در حوزه عمرانی نیز گفت: در برخی اقدامات عمرانی، پیشنویسها توسط روابط عمومیها نوشته میشود، سپس در همان روز توسط سازمان جمعبندی و برای پیگیری به دولت، مجلس یا قوه قضاییه ارسال میشود. این سرعت و دقت در هماهنگی، الگوی مناسبی برای دیگر بخشهاست.
نقش موثر روابط عمومی ها در فرهنگ سازی با هدف مصرف بهینه انرژی
او با اشاره به اینکه کشور در “سال سرمایهگذاری برای تولید” بهسر میبرد، افزود: زیرساختهای انرژی در کشور برای جذب سرمایهگذاری آماده نیستند و شهرداریها نقش کلیدی در مصرف بهینه انرژی و ارتقاء فناوری مصرف دارند. باید با مردم همراه شویم و از طریق روابط عمومیها، فرهنگسازی کنیم. این موضوع، فرصتی بینظیر برای ایفای نقش فعال روابط عمومیها در توسعه انرژیهای نو مانند خورشیدی است.
وی در ادامه گفت: وضعیت عمرانی در بسیاری از شهرهای کوچک، نمره ۲ دارد. در چنین شرایطی نمیتوان انتظار رضایت عمومی داشت. نباید شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر را با تهران مقایسه کرد. باید کارهای زودبازده، کمهزینه و مؤثر طراحی کرد تا اعتماد عمومی جلب شود. برای مثال، جداسازی آب شرب از آب خام برای فضای سبز تهران باید بهدرستی و با اطلاعرسانی شفاف به مردم توضیح داده شود تا باور کنند برنامهای هوشمندانه در پشت آن وجود دارد.
روابط عمومیها بچشم بینای مدیریت شهری
نصرتی در پایان با تأکید بر جایگاه حیاتی روابط عمومیها گفت: روابط عمومیها باید همچون چشم بینای مدیریت شهری عمل کنند. آنان باید رسانهها را رصد و تحلیل کنند، دیدگاههای مردم را منتقل کرده و گزارشهای تحلیلی و کیفی برای مدیران تهیه کنند. انرژی و سرمایهگذاری، دو موضوع کلیدی هستند و در شرایط فعلی کشور، نقش روابط عمومیها در حفظ مطلوبیت شرایط برای مردم، بیش از همیشه ضروری و تعیینکننده است.