به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمدعلی الفتپور، با اعلام اتمام پیادهسازی پروژه “شناسه معرفی سازمانی کارکنان شهرداری تهران در قالب QR CODE تهران ۳۶۰ درجه” در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: با توجه به لزوم چابکی سازمان، همچنین پیشرفت فناوری و گسترش استفاده از تلفنهای هوشمند، نظارت عمومی و دریافت دادههای شهروندان، ساده تر و کم هزینهتر از گذشته شده است.
وی افزود: در این راستا دبیرخانه تکریم ارباب رجوع نیز از نظرسنجیهای سنتی عبور کرده و پروژه “شناسه معرفی سازمانی کارکنان شهرداری تهران در قالب QR CODE (تهران۳۶۰ درجه)” را از طریق اخذ نظرات شهروندان در راستای افزایش تعلق سازمانی کارکنان و ارائه خدمات بهتر و بهبود فرایندها با هدف ارتقای رضایت شهروندان و مراجعین، پیادهسازی کرده است.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری، اجرای طرح QR کد را روشی مناسب برای سهولت دسترسی شهروندان جهت اعلام نظراتشان به مدیریت شهری دانست و خاطرنشان کرد: افزایش پیچیدگی و چندبعدی شدن مسائل باعث شده است، سازمانها بیشتر از گذشته خود را نیازمند به مشارکت شهروندان و بهرهمندی از نظرات آنها و افزایش نوآوری ببینند.
این مقام مسئول در شهرداری تهران با تاکید بر مثبت و موثر بودن این پروژه در جهت حرکت به سمت سازمان هوشمند و مشارکتپذیر، بیان داشت: این پروژه با هدف اعتماد سازی برای عموم و ایجاد حس خود کنترلی برای کارکنان، شکلگیری بانک اطلاعات یکپارچه، جامع و بهروز از کارکنان، بهبود فرایندهای انجام کار، پایش مستمر و با کمترین خطا و هزینه از رضایت شهروندان و مراجعین و پیشگامی در حرکت به سمت سازمان هوشمند و دولت موبایلی «M- Government» اجرا شده است.
الفتپور با اشاره بر پیاده سازی پروژه مذکور در کلیه ارکان شهرداری تهران، اذعان داشت: در فاز بعدی مقرر است در سازمان و شرکتهای پرمراجعه نظیر سازمان بهشت زهرا، سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی، شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه و شرکت واحد اتوبوسرانی اجرایی شود.
رونمایی از سامانه سؤالات پرتکرار (FAQ)
الفتپور هدف از راهاندازی سامانه سؤالات پرتکرار (FAQ) را ارائه منبعی آسان و سریع به شهروندان برای پاسخ به سؤالاتشان در حوزه مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، سامانه سوالات پرتکرار به رفع ابهامات شهروندان کمک میکند و راهی مناسب جهت دستیابی و ارتباط با مخاطبان است.
وی با اشاره به دستهبندی و طبقهبندی سؤالات در حوزههای تخصصی گفت: سؤالات پرتکرار در حوزههای «خدمات شهری و محیط زیست»،«حمل و نقل و ترافیک»، «فنی و عمرانی»،«مالی و اقتصادی شهر»،«امور اجتماعی و فرهنگی»،«مدیریت بحران»، «برنامه¬ریزی و توسعه شهری»،«شهرسازی و معماری» و «حوزه شهردار» طبقهبندی شدهاند که هر کدام از آنها زیر موضوعات خاص خود را دارند.
الفتپور با اشاره به بسترهای دسترسی به سامانه FAQ، گفت: این سامانه در اپلیکیشنهای شهری از جمله شهرزاد جهت رفع ابهامات و نیازهای شهروندان و آشنایی بیشتر با مدیریت شهری تهران قابلیت دسترسی دارد.
کلینیک “مشاوره شهری” شهرداری تهران
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری راه اندازی کلینیک “مشاوره شهری” شهرداری تهران را اقدامی در راستای اجرای سیاست اول از سیاستهای دوازدهگانه شهردار تهران مبنی بر مردمیسازی اداره امور شهر دانست و گفت این کلیکنیک با هدف تکریم اربابرجوع، پاسخدهی برخط، صرفهجویی در هزینه و زمان شهروندان راه اندازی شد.
به گفته این مدیر شهری، در فاز اول و بهصورت پایلوت، خبرگان و افراد متخصص از حوزه شهرسازی و معماری شناسایی شده و با در نظر گرفتن شیفت بندی روزانه، تلفن ویپ این افراد برای پاسخ دهی فعال و پاسخگوی شهروندان شد.
رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه این طرح از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حسب ارزیابی سوالات شهروندان از سوی سامانه مدیریت ۱۳۷، سایر حوزههای تخصصی شهرداری اعم از حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، مالی و اقتصاد شهری نیز جهت ارائه خدمات مشاوره تلفنی به شهروندان در این طرح همکاری میکنند.
الفتپور در پایان تصریح کرد: اجرای این طرح در کنار سایر پروژههای مردمی مانند بهروزرسانی FAQ (سوالات متداول شهروندان) در پرتال شهردار ی تهران، میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد سازمان و سطح آگاهی آنها از اقدامات و قوانین موجود در حوزههای تخصصی مدیریت شهری را افزایش میدهد.
گفتنی است این سه خدمت در قالبQR Code (تهران ۳۶۰درجه)، سامانه سوالات متداول (FAQ) و کلینیک مشاوره شهروندی همزمان با یکصد و چهل و دومین رویداد امید و افتخار در روز شنبه بیست و چهارم شهریورماه جاری با حضور معاون شهردار تهران رونمایی میشود.