به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا، پرویز ظهرابزاده معاون فنی مهندسی شرکت متروی تهران در آیین انجام عملیات پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران گفت: سال گذشته افتتاحهای زیادی در متروی تهران شاهد بودیم و امروز نیز با آغاز مراسم توسعه بخش شرقی خط ۲ و همچنین ساخت فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران گام دیگری در جهت توسعه حمل و نقل شرق تهران برداشته خواهد شد.
وی افزود: خط ۲ متروی تهران خطی شرقی – غربی است که از غرب تا ایستگاه فرهنگسرا در شرق ادامه دارد و توسعه شرقی آن از سالها قبل در دستور کار بود که با احداث پردیس مسافربری شرق ضرورت احداث آن افزایش پیدا کرد و با حمایت شهردار تهران در دستور کار قرار گرفت.
ظهرابزاده ادامه داد: توسعه شرقی خط ۲ به طول چهار کیلومتر با دو ایستگاه میانی و انتهایی در پردیس مسافربری شرق در نظر گرفته شده است. برای توسعه بخش شرقی خط ۲ مترو برنامه یکسالهای در نظر گرفته شده تا همزمان با اتمام فاز بعدی این پایانه این توسعه هم به بهرهبرداری برسد. امروز کلنگزنی آن انجام خواهد شد و از فردا عملیات اجرایی آن به صورت جدی پیگیری خواهد شد. حجم ریالی هزینه ساخت این توسعه خط ۲ به هزینههای امروز هشت هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
معاون فنی مهندسی شرکت متروی تهران تأکید کرد: پردیس مسافری شرق تهران بزرگترین پردیس کشور است که اتصال آن به خط مترو مورد توجه قرار گرفته است. این پایانه به مساحت ۱۳۰ هزار متر مربع که فازهای بعدی آن در نظر گرفته میشود. ساختمان اصلی این پروژه نیز ۲۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که بحثهای هتلینگ و اقامتی در دست طراحی است و در فازهای بعدی نیز احداث خواهد شد. همچنین فاز تجاری، تفریحی خوبی نیز در این پروژه دیده شده که در فازهای بعدی اجرایی میشود.
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: پروژهای که فاز اول آن اجرا میشود همانند برخی پروژههای دیگر بود که البته تعداد آنها در تهران کم نبود. پروژههایی که متوقف شده بودند و در دوره جدید مدیریت شهری پس از بررسی مجدد و برنامهریزیهای مناسب در دستور کار قرار گرفتند و به ثمر رسیدند.
وی افزود: در این پروژه روزهای نخست دوره ششم مدیریت شهری بازدیدی را از این پروژه داشتند که به لونه کبوتر تبدیل شده بود، اما با بازطراحی و تکمیل آن امروز شاهد تکمیل فاز نخست آن هستیم. متأسفانه سرمایه شهر در این پروژه در مدتی که رها شده بود بلااستفاده شد و مورد بیمهری مدیریت شهری قبلی قرار گرفته بود. در این پروژه ظرف مدت چهار سال از هزینه ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و ضربه بزرگی را به سرمایههای شهر وارد کرد. این پروژه ظرف مدت دو تا سه سال میتواند به پروژهای مولد و درآمدزا تبدیل شود که با راهاندازی آن میتوان تاثیر در گره ترافیکی به ویژه در پایانه شرق تهران را شاهد باشیم.